Baráth Emőke újabb Händel-szerepben

Krakkó után – február 23-án, vasárnap este – a Theater an der Wienben is megszólalt Händel Admeto című operája; neves szólistákkal, Alan Curtis vezényletével és az Il Complesso Barocco közreműködésével. A koncertszerű előadásban Antigona szerepét Baráth Emőke énekelte.

Albert Mária / Gramofon.hu

„Szerencsés vagyok, mert Alan Curtis produkcióiban visszatérő szereplőnek mondhatom magam. Ő hívott először külföldre, eljött, hogy meghallgasson Aix-en-Provence-ba a nyáron, ahol Cavalli Elenájának címszerepét játszottam. Már a pályám elején hitt bennem, neki köszönhetem, hogy elindult a karrierem” – hangsúlyozza a fiatal szoprán. A koncertszerű előadásban nem könnyű egy három felvonásos, már nem egészen közismert ókori történetet megeleveníteni. „Azt figyeltem a próbákon, hogy milyen érdekesen énekelnek a szereplők. A címszerepet a fantasztikus energiájú Sonia Prina játszotta, akiért rajong a közönség akár jelmezben, akár koncerten lép színpadra. De mindannyiunktól komoly erőbedobást igényel az előadás, és ez nagyon inspirált.”

Az Euripidész Alkésztisz című drámáján alapuló librettóba a szerzők beemelték Antigona trójai hercegnőt, hogy mindkét korabeli sztár primadonnának, Francesca Cuzzoninak és Faustina Bordoninak is megfelelő szerep jusson. Az ősbemutatón a Haymarket Színházban 1727. január 31-én a címszerepet is egy csillag, Senesino alakította. A dráma és az opera cselekménye rokon az Orfeusz történettel, annyiban, hogy a halálon túli szerelemről és önfeláldozásról szól. Admetóért, Tesszália királyáért a felesége, Alkésztisz hajlandó az életét adni. Héreklész jutalmul visszahozza az alvilágból a királynét. „Händel fokozza a drámai helyzetet: Antigona, az elhagyott menyasszony azt hiszi, Admetót hűtlenségéért büntetik az istenek halálos betegséggel. Megpróbálja visszaszerezni, a királyt, aki ingadozik a két nő között, de Alkésztisz áldozatkészségét látva, lemond a férfiról – tehát pozitív karakter.” Január elején Monteverdi Orfeuszában Euridiceként Nancyban debütált Orendt Gyula oldalán, a Les Talens Lyriques-et Christophe Rousset vezényelte, az előadást Claus Guth rendezte. „Természetesen modern felfogásban. Guthnak sikerült elfogadtatni, hogy a hetvenes évekbe helyezte az antik cselekményt. Szinte végig jelen kellett lennem, akkor is, amikor nem én énekeltem. A premier után sok, számomra érdekes dolgot mondott az őt különösen foglalkoztató pszichológiai folyamatokról.”

A Budapesti Tavaszi Fesztiválon a Polümnia ünnepei című produkcióban (Rameau) ugyancsak neves kollégákkal lép pódiumra április 6-án a Művészetek Palotájában; például Véronique Gens-nal, Mathias Vidallal, az Orfeo Zenekart Vashegyi György vezényli. A koncertelőadást a Versailles-i Barokk Zenei Központtal együttműködésben mutatják be. Baráth Emőkének ismerős a helyszín, hiszen 2013 decemberében itt is eljátszották a Aix-en-Provence-i Elenát. Bécsben Marc Minkowski vezényletével és a Les Musiciens du Louvre-Grenoble-lal Bach h-moll miséjében; Budapesten, a Magyar Állami Operaházban pedig Vashegyi György irányításával a Máté-passióban énekel. Több mint egy éve teli a naptára, és a következő negyedévben is egymást követik a koncertek. Az innsbrucki Cesti verseny egyik nyertese, a Junior Prima-díjas szoprán újabb elismerés várományosa. „Az Opera Awards fiatal énekes kategóriájában akár mellettem, akár más mellett dönt a zsűri április 7-én, már a jelölést is nagy megtiszteltetésnek tartom.” A jelöltek között a fesztivál kategóriában az Aix-en Provence Fesztivál – az Elenát itt mutatták be –, a felfedezések kategóriában pedig Cavallinak ez az operája is szerepel.