Dubóczky Gergely és a Budapest Sound Collective estje

Egyszerre nyújt különleges képzőművészeti és komolyzenei élményt a hallgatóknak és nézőknek az Elemek Vol. 2 – Szín című hangverseny Dubóczky Gergely vezényletével, a Budapest Music Centerben október 19-én. A formabontó zenei kísérleteiről ismert Budapest Sound Collective együttes koncertjén Antal Csaba díszlettervező élőben megalkot és kivetít egy festék- és fényinstallációt.

Gramofon.hu

Az „Elemek Vol. 2. − Szín” című koncert a Budapest Sound Collective évente új témával bővülő, a hang fizikai tulajdonságait bemutató sorozatának második része. A több kortárs magyar művet is megszólaltató szerdai hangverseny a hangok és színek birodalmába kalauzolja a közönség tagjait. Cél, hogy a hallgatók és nézők megtapasztalhatják az érzékelésnek és a művek befogadásának egy olyan, új dimenzióját, amelyre eddig jó eséllyel nem figyeltek fel.

 „A koncert alatt, a zenei folyamattól függetlenül létrejön egy képzőművészeti installáció. Kép és hang kapcsolata nem konkrét egyezésekre épül, ám a két élmény kölcsönhatásán keresztül a közönség eddig soha nem tapasztalt módon észlelheti a zenei hangok színének gazdagságát. Amiképpen a festők elsődlegesen  színnel látnak, az erős képzőművészeti párhuzamok most lehetővé teszik a koncertlátogatók számára, hogy megtanuljanak színnel hallani” – mondja az egyedülálló hangverseny ötletgazdája és karmestere, Dubóczky Gergely.

A művek szinte kivétel nélkül rövidebb darabok, így a műsor kaleidoszkópszerűen áll össze. Az alapkoncepció szerint néhány alapszínből - azaz bizonyos hangszíntípusokból (például vonós, ütős, fúvós) épül fel fokozatosan az egyre gazdagabb hangszín-skála, egyre bonyolultabb kombinációkat létrehozva. A zeneműveknek szigorú dramaturgiája van, a művek egy jól definiált vezérelv alapján szerkesztve átfogó mintázatot alkotnak.

A koncerten a zeneművek előadásával párhuzamosan zajlik egy performansz a „Spectrumator” névre hallgató üvegkorong alapú eszközzel, amelynek kiötlője Antal Csaba díszlettervező. Erre a szerkezetre a koncert alatt egyre több, a három alapszínből felhordott festék kerül, így a hangszínek gazdagodásával és evolúciójával párhuzamosan egyre összetettebb színvilág alakul ki a festékek keveredése és az eszköz megvilágítása által. A mű megszületését a zenekar mögé a falra kivetítve is láthatja a közönség.

Az „Elemek Vol. 2. – Szín” című koncert a Café Budapest 2016 kortárs művészeti fesztivál programjának része. A koncertsorozat első darabja (Vol. 1 - Tér) egy évvel ezelőtt a hang és tér kapcsolatára fókuszált, azt kutatva, miként befolyásolja a hangot a térbeli környezet, illetve hogyan hoz létre a hang változatos térillúziókat. Ennek a tavalyi koncertnek a végén a zenekar a közönséget körbeállva és -ülve játszott, így a hallgatók a “zene terén” belülre kerülve gondolhatták újra a hangok közötti viszonyt.

A Budapest Sound Collective formabontó programokat, kísérleteket mutat be, mindig új utakat keresve. Az Elemek című koncertsorozatának középpontjában a hang fizikai tulajdonságai – mint például a hangerő vagy a hangszín – állnak. Az együttes 2013 ősze óta működik az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekar egyes koncertekre szerveződik, tagjai jelentős zenekarokban (például a Nemzeti Filharmonikus Zenekarban, a Budapesti Fesztiválzenekarban és a Liszt Ferenc Kamarazenekarban) játszó, tapasztalt, valamint fiatal zenészek.

Dubóczky Gergely idén első helyezést ért el a Portugáliában megrendezett Atlantic Coast International Conducting Competition karmesterversenyen. Dubóczky matematikusi tanulmányait követően summa cum laude diplomázott 2011-ben a Zeneakadémián (LFZE). A következő két évben Kocsis Zoltán asszisztenseként, a Nemzeti Filharmonikusok betanító karmestereként dolgozott. A hazai egyetem mellett a Bard College ösztöndíjasaként tanult New York államban, majd a bécsi zeneakadémián, Mark Stringer osztályában. Több mesterkurzus résztvevője volt, többek között Eötvös Péter, Erwin Ortner, Bertrand de Billy, Daniel Harding kurzusain vett részt. 2014-ben a Bayreuthi Ünnepi Játékok ösztöndíjasaként vendégszerepelt a bayreuthi fesztiválon. 2014 óta Fischer Ivánnal és a Budapesti Fesztiválzenekarral dolgozik együtt. Öt éve vezet a Semmelweis Egyetem hallgatóiból álló Medikus Zenekart, emellett 2014 szeptemberétől a Bartók Béla Konzervatórium szimfonikus zenekarának vezetője. Elkötelezett híve a barokk és a kortárs zenének is: a barokk continuo-játék mellett számos kortárs mű ősbemutatója fűződik a nevéhez. Gyakori közreműködője különböző színházi és operaprodukcióknak. Dubóczky fontos célkitűzése a kortárs művek és a különlegességek bemutatása, ezek sorába illik a 2014 áprilisában Budapesten megvalósult Haydn-Esterházy-ősbemutató is.

Dubóczky Gergely, fotó: Gramofon-archív