Cosí fan tutte – fiatalokkal

A Cosí fan tutte minden ízében mesteri opera – egyike az öt legmívesebb Mozart-operának. Nem véletlenül játsszák világszerte, így itthon is. Több éves szünet után, a Magyar Állami Operaházban új rendezésben látható-hallható a vígopera, két szereposztásban; az első sorozat fiatal énekesek közreműködésével ment. Nem kisebb rendezőt nyertek meg, mint a számos nagy sikerű filmet jegyző Jiri Menzelt, akinek nem ez az első találkozása az operákkal.

Lehotka Ildikó / Gramofon.hu

A Cosí fan tutte szövegírója Lorenzo da Ponte. A cselekmény szinte habkönnyű, meghatározó szerep jut a komikumnak: párcserének, álöltözetnek, a szerelem diadalának, hirtelen gyógyulást hozó mágnesnek, megbocsátásnak. A II. József rendelte librettó tehát nem a legagyafúrtabb, a történet jóval elmarad a Figaro házassága vagy a Don Giovanni mögött, így csak nagyon jó közreműködőkkel képes az opera a valódi szépségét mutatni. Ha a zenét hallgatjuk, csodás pillanatokat találunk, virtuóz áriákat, nagyszerű együtteseket, azt a finom, minden ízében csodálatos összhangot, mely Mozartra oly jellemző.

A színpadkép tetszetőssége kimerült a kellemes színű lépcsősorokban. Nem volt kávéházi, majd tengerparti terasz, nem volt szalon, nem voltak használati tárgyak, mégis működött a koncepció (bár nem minden szerepre találták meg a legjobb énekes szólistát). A színes női ruhák jól illettek a krémszínű díszletbe, a mezítlábasság kérdéses egy 18. századi történetben, ahogy a zsebre dugott kéz is – ez egyre jellemzőbb az operaszínpadon. Túl soknak és szemérmetlennek éreztem az átöltözéseket, a neglizsében való járkálást.

Szigetvári Dávid énekelte Ferrando szólamát – sokszor nem jött át hangja a most az árokból jobban kiemelkedő zenekar miatt, de a hang egyébként sem túl erőteljes. Szigetvári megjelenése, színpadi mozgása inkább Cherubinót sejtetett, egy 16 éves kamaszt, nem egy érettebb férfit. Nem volt egyenrangú (sors)társa a Guglielmót éneklő Haja Zsoltnak, aki nagyon jól, kifejezően, a lélekben zajló folyamatokat mind a hangokkal, mint a színpadi léttel ábrázolta. Haja Zsolt játékán és éneklésében már ott volt a jó értelemben vett rutin, ahogy Baráth Emőke alakításában is. Despina szerepében a fiatal énekesnő nagyszerű, komikai vénája színessé tette az előadást, különösen a jegyzőként való szakasza volt élvezetes. Magabiztosan énekelt, II. felvonásbeli áriája kimagaslóan szólalt meg, recitativói nem az eldarálásról szóltak. Kálmán Péter Don Alfonsója jól kimunkált, megfogott alakítás volt, szintén színpadi rutinnal. Ezen az estén ő volt a központi figura érzésem szerint (van olyan rendezői elképzelés, hogy Despina a fő intrikus). A figura nyugodtságával, tapasztalatával vitte előre az eseményeket Kálmán Péter – a hangszín, az erőteljes hang is ezt emelte ki. Balga Gabriella Dorabellája kellemes alakítás volt, megbízható, de a stílusismeret, a magabiztosság még nem a művésznő sajátja. Celeng Mária Fiordiligi szerepéhez még nem nőtt fel, a hangterjedelem lefelé nem elég. Kínlódott a Come scoglio kezdetű ária tempójával, mélységeivel, a koloratúrák is bizonytalanul szólaltak meg, nem adta azt a feszültséget, ami a szakaszban van; a fájdalmat, a kínt, de a boldogságot sem. A recitativókat mindkét énekesnő jóval izgalmasabban énekelhetné (a kíséret is elég vérszegény, ötlettelen volt). Különösen Celeng Máriánál éreztem azt, hogy nem mer feloldódni a szerepben az önálló szakaszokban. Az együttesekben viszont biztonságban érezték magukat, nagyon jól helyt álltak, nagyon hangulatos volt a Soave sia il vento terzettino (Fiordiligi, Dorabella, Don Alfonso), mi több, az előadás egyik csúcspontjává vált.

A zenekar a nyitány alatt nem tűnt csúcsformában lévőnek, később jóval árnyaltabbá vált a kép; tiszta, áttetsző hangzásképet adtak, esetenként csodálatos pillanatokkal. Halász Péter tempói tetszettek, egy-egy kivétellel, így az indulót gyorsnak tartottam, és kevésbé kihangsúlyozottnak (érdekes összevetni a középső da Ponte-opera adekvát helyével). Ezzel együtt jól összefogta vezénylésével az előadást. Szintén kellemes volt a kórus, a balettbetétek szereplőivel azonban fenntartásaim voltak.