Élet, béke, halál

Eötvös Péter Halleluia – Oratorium balbulum című műve magyarországi bemutatóként szólalt meg a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, november 24-én. Hihetetlen várakozás előzte meg az előadást – a mű szövegét a közelmúltban elhunyt Esterházy Péter írta, a Bécsi Filharmonikusokat a zeneszerző vezényelte. A koncerten elhangzó két másik mű szervesen illeszkedett az oratóriumhoz: Schönberg Béke száll a Földre című vegyeskari darabja és Mahler X. szimfóniájának egyetlen tétele hangzott el.

Lehotka Ildikó / Gramofon.hu

A három mű az élet, a béke és áttételesen a halál témáját járta be. A Dadogó oratórium jövendölése is erről szól, miképp Esterházyé is: „Nekünk határok kellenek. Mindenhová kerítéseket húzunk, a kerítést is bekerítjük. Belül vagyunk mi, kívül... hát azok nem mi vagyunk. [

Eötvös világi oratóriuma a jelennel foglalkozik – megemlítve többször a 2001-es terrortámadást egy pár szemszögéből. A darab – ahogy Eötvös sok más műve – bővelkedik humorban. Mielőtt Notker kimondaná a jóslatot, már valóra is válik – szövegben és zenében is. Maga a 10. századi szerzetesről mintázott, 840–910 között élt zenész, költő Notker (akit szentté avattak) dadogása eleve humorforrás, de a narrátor szövege is. Két énekest is foglalkoztat a darab, a kórus a társadalmat személyesíti meg. Eötvös az oratóriumban kiemelt szerepet ad a hallelujáknak. Felismerhető vagy épp csak sejthető idézeteket hallhattunk Muszorgszkijtól, Monteverditől, Bachtól, Mozarttól, Händeltől. Eötvös zenei nyelvezete és Esterházy szövege nagyon mai, a zene bár nem tonális, mégis szép mindenki számára. Izgalmas volt a zenei folyamatba belevinni a Beatles hajdani slágerét, az All you Need is Love című dalt. A zenekari hangszínek állandóan változtak, az énekszólamok is komoly feladat elé állították az előadókat. A jó kedélyű angyal szerepét Iris Vermillion énekelte – nagyszerűen. A szólam kivételes hangterjedelmet kíván (ahogy Eötvös nagy lélegzetű vokális darabjaiban), s az énekesnő mély hangjai elkápráztatták a közönséget. A Magyarországon már többször szerepelt Topi Lehtipuu kapta Notker hálás szerepét, s a tenor kiaknázta a humort. Narrátorként Peter Simonischeket hallhattuk; csodálatos szövegmondással, hangsúlyozással tolmácsolta Esterházy szövegét. Mindhárom szereplő finom gesztusokkal is erősítette a darab „cselekményét”, odafordultak egymáshoz vagy az énekkar felé. A Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán) tökéletesen megoldotta feladatát, ahogy a zenekar is. Hatalmas sikert aratott a mű.

Szünet után a Rádiókórus énekelte Schönberg Friede auf Erden című művét, az eredeti verzióban. Nagyon szép, megható előadást hallottunk, a kórus érzékenyen reagált Eötvös kéréseire. Szép tónusban, tisztán, nagy biztonsággal énekelték a nehéz művet. Mahler Adagiója a Bécsi Filharmonikusok tolmácsolásában gyönyörűen szólalt meg. A gyászdarabnak is beillő tétel vonós tónusa maga volt a csoda, telt, kiegyensúlyozott hangzást élvezhetett a közönség. Minden hangszercsoport, minden szóló a legjobbat nyújtotta. A dinamika, a karakterek, a tempó, s egyáltalán: minden zenei jelenség a zene szolgálatában volt, a zenekar szinte együtt lélegzett Eötvös Péter irányítása alatt. Gondosan szerkesztett műsort, szép és különleges darabokat tartogatott ez a remek koncert.

Eötvös Péter és Esterházy Péter. Forrás: Müpa