„Híresen jó zene” – Vashegyi György a Polümnia ünnepeiről

Vashegyi György és együttesei – az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus – különleges produkcióival kapcsolatban szinte mindig szerepel a megjegyzés: Magyarországon még sosem játszották. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon, április 6-án a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben koncertszerűen elhangzó Rameau-alkotás, a Polümnia ünnepei ennél is nagyobb ritkaság, sőt felfedezés: az 1750-es évek óta még sehol sem hangzott el egyben ez a négy részes mű – hangsúlyozza a karmester.

Albert Mária / Gramofon.hu

„Évek óta készültünk a Polümnia ünnepe bemutatására. Régi barátunk, Benoit Dratwicki, a Versailles-i Barokk Zenei Központ művészeti vezetője már korábban hangoztatta, el tudna képzelni velünk valamiféle együttműködést. Minthogy ő a Nemzetközi Rameau-év egyik fő koordinátora, neki, illetve a központnak széles áttekintése van arról, hogy 2014-ben, amikor megemlékezünk a francia zeneszerző halálának 250. évfordulójáról, az életműből mely művek lennének méltók az előadásra. Körülbelül két évvel ezelőtt hármat is ajánlott, ha egyet kiválasztok és előadjuk, a versaillesi-ak hozzájárulnak a produkcióhoz azzal, hogy nagyszerű énekeseket hoznak és a gázsijukat is kifizetik. Akik tehát a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben pódiumra lépnek valamennyien a barokk előadásmód jeles képviselői. Közülük talán a legnagyobb, és közismert név Veronique Gens-é, aki tudomásom szerint most énekel először a Művészetek Palotájában. Öröm, hogy három magyar közreműködője is lesz az előadásnak: az Európában már igen foglalkoztatott Baráth Emőke, és a Purcell Kórus két szólista szerepre is érett tagja: Stefanik Márta és Blazsó Domonkos.”

A feladatukat nehezítette, hogy egy új, 20-21. századi kiadást kellett készíttetniük. „Ahogy a Hyppolyte et Aricie-nál, most is Scholz Annára hárult a nehéz és összetett feladat, hogy a Versailles-ból kapott korabeli forrásokból, amelyek között Rameau-autográfok is találhatók, definitív, amennyire lehetséges, hiteles példányt szerkesszen.” A Polümnia műfaja ballet heroique. „Bár Rameau-nak van közös műve Voltaire-rel, ennek a darabnak és öt másik operájának, köztük az utolsónak, a Les Boreades-nak a szövegét Louis de Cahusac írta; természetesen készítettünk a nézők számára magyar fordítást. A Polümnia ünnepei megírására XV. Lajos király adott megbízást a franciák Fontenoy-i  csatában aratott győzelme után. A nyitányban, ami közismert része a darabnak, Rameau radikálisan szakít a francia nyitány hagyományos formájával – híresen jó zene. A prológusból és három acte-ból, más néven entrée-ből álló mű nem összefüggő történetet jelenít meg a színpadon, hanem minden felvonás önálló ünnepi játék.”

A reneszánsz és barokk zene nem csak egy alkalommal hallható a régi századok muzsikája. A Budapest Music Centerben Joel Frederiksen és az Ensemble Phoenix Munich mutatja be 2013-ban ECHO Klassik-díjas CD-jét. A reneszánsz és barokk korszakra specializálódott együttes Requiem for Pink Moon című műsorával a „kései trubadúr”, Nick Brake hódolóinak kedvez. A komolyzene egyik ismert együttese, az Ensemble Matheus és karmestere, Jean-Christophe Spinosi néhány éve már nagy sikerrel adta elő a Budapesti Tavaszi Fesztiválon az elvarázsolt szigetre vetődő Orlando lovag történetét. A barokk korszak egyik legnépszerűbb témája akkor Vivaldi, 2014. március 29-én pedig Händel feldolgozásában hallható. Az opera főbb szerepeit kiváló énekesek alakítják: David DQ Lee, Adriana Kučerová és Kristina Hammarström. Érdekesség, hogy a Londonban 1733-ban bemutatott opera összesen tíz előadást élt meg, noha szerepeit a kor leghíresebb énekeseinek komponálta Händel. Első újkori előadása 1949-ben volt, de csak a nyolcvanas évektől vált a barokk repertoár részévé.