Két Alfredo

Verdi Traviatája Alfredo Kraus közreműködésével

Giuseppe Verdi Traviatájának eredetileg 1993-ban megjelent, Zubin Mehta vezényelte felvétele most új kiadásban látott napvilágot a Decca nemrég indított operasorozatában. A műről, az operairodalom egyik legnépszerűbb darabja lévén, számos lemezfelvétel készült, melyek közül kiemelkedik néhány – s ezek köz sorolható ez is.

Mehta ritkán készített operalemezt, ezekben mindig stílusos, megbízható, ám újat ritkán mondó, ismeretlen mélységeket nemigen járó karmesternek mutatkozott. Itt is hasonló a helyzet. Mehta alapos, igényes, magabiztos, de kiemelkedő pozícióját a Firenzei Maggio Musicale Ének- és Zenekarával készült egykori Philips-felvétel mégis inkább a három vezető szólistának köszönheti. Violettát Kiri te Kanawa énekli. Szinte mindenki lemezre énekelte ezt a szerepet az itáliai operarepertoárban működő nagy szopránok közül, így éles a verseny. Differenciáltságban – éneklés és szerepformálás finomságait illetően egyaránt – kitűnik Maria Callas (mindenekelőtt élő felvételein, amelyek túltesznek korai Cetra-felvételén), Ileana Cotrubas, Pilar Lorengar és Angela Gheorghiu. Aztán ott vannak a főképp hangjukkal, adekvát éneklésükkel jeleskedő olasz szopránok, Renata Tebaldi és Renata Scotto.

Te Kanawa legközelebb Anna Netrebkóhoz áll, aki elsősorban szép hangjával, példaszerű énekléssel varázsol el. Mindkettőjük hangja lágy, mondhatni, krémszerű, éneklésük nüanszokig kidolgozott. A díva egyiküknél sem tűnik el teljesen a szerep mögött, ugyanakkor feloldódik benne. Te Kanawa előadása végig elegáns – mint egy kelme, amely anyagánál, mintájánál fogva gyönyörködtet. Az idősebb Germont szerepében Dmitri Hvorostovskyt halljuk, akit sajnos újabban kevésbé foglalkoztatnak operafelvételeken, pedig kimagasló bariton. Már Valery Gergiev kísérte bemutatkozó árialemezéről kiderült, kivételes Verdi-énekes lépett színre. Apropó: ezt a Csajkovszkij- és Verdi-áriákat tartalmazó albumot újra ki kellene adnia a Deccának, a Philips utódcégének. Hvorostovsky az az énekes, aki kivételes hangjával és énektudásával nyer meg, nem kell sokat tennie, csak énekelnie. Lágyan, ízesen énekel.

Különös ez a lemez, mivel az apát egy fiatal énekes alakítja, fiát pedig egy idős. Ám nemhogy gond nincs ezzel, szinte csoda, amit hallunk! Alfredo Germont szerepét ugyanis Alfredo Kraus énekli, aki élete hetedik évtizedében a felvétel idején; hangján fáradásnak, kopásnak nyoma sincs, viszont olyan alakítást hallunk, amelyet senki nem tudott túlszárnyalni, beleértve a Verdi alkotásaiban mindig kiváló lírai, de eleven Carlo Bergonzit, a hang szépségét illetően utolérhetetlen Giacomo Aragallt, az erős, markáns Luciano Pavarottit és Plácido Domingót is. Kraus olyan elegáns és természetes Alfredo Germont szerepében, hogy interpretációja etalonnak tekinthető. Nem ez az első Traviatája, két korábbi lemez előzi meg: a Franco Ghione vezényletével, Callas közreműködésével 1958-ban, Lisszabonban rögzített élő felvétel, és Riccardo Muti korábbi, stúdióban készített felvétele Scottóval. Egészen ritka, hogy egy szerep ennyire közel álljon valakihez, akinek ráadásul megadatik, hogy három felvétel is fennmaradjon pályafutása elejéről, csúcsáról és végéről. Kraus előadása e hosszú idő alatt nem ment át lényegbevágó változáson. A három közül egyébként sem lehet kiemelni egyet sem, mivel mind más, elsősorban a dirigensnek, illetve a címszereplőnek köszönhetően. Legkülönlegesebb talán az első, a nagy Callas és egy fiatal tenor szereplése, egy ritkán feltűnő, de biztos karmesterrel. Legfeszesebb, legdinamikusabb a második, Mutié, mely Carlos Kleiberéhez áll közel összeszedettségben, erőteljességben. E harmadik epikusabb.

S itt visszakanyarodhatunk Mehtához, aki megfelelő, stílusban is adekvát keretet biztosított a három jeles szólista számára, jól alkalmazkodva a mindenekelőtt hármójuk meghatározta hangvételéhez. Végül is – eltekintve attól a kivételes esettől, amikor a meghatározó dirigens domináns szerepet töltve be újszerű kontextust határoz meg – ez az operakarmester feladata.

Decca Classics – Universal000289 478 2500 5