Mahler-rezgések a Tér/Zene sorozatban

A Tér/Zene című sorozatban Mahler Gyermekgyászdalok című kompozíciója állt a középpontban. A dalciklus egy-egy darabja ihlette-inspirálta a fiatal magyar zeneszerzőket új darab írására. A FUGA barátságos előadóterme éppen az ilyen jellegű kamarakoncerteknek kedvez (bár az oszlopok miatt kevesebb hely marad), az előadók szinte testközelben vannak, a hangulat szinte családias. Kortárszenei koncertek esetében még inkább, hiszen viszonylag szűk réteg látogat ilyen jellegű eseményeket.

Lehotka Ildikó / Gramofon.hu

Mahler Gyermekgyászdalok című ciklusa Friedrich Rückert verseire készült, a költő két gyermekének halálát siratja 428 versben. Mahler is elvesztette idősebb lányát – igaz, csak a Kindertotenlieder bemutatása után egy évvel. Felesége, Alma úgy vélte, a sors keze van a dologban.

Hét magyar zeneszerző reflexióit hallottuk a Mahler-műre, nagyon magas színvonalú kompozíciókkal, a komponisták hihetetlenül érzékletes karaktereket álmodtak meg. Az előadói apparátus változatos volt, az ének-zongora összeállítástól a vonós együttes + ének-zongoráig. Ott Rezső Prológja röviden, a címnek megfelelően nyitotta a koncertet, talán kezdetben a zongora túl harsány volt, a vonósok bensőséges hangzása ezt ellensúlyozta, helyenként bizonytalan intonálással. Nagyon szép volt az Epilógus is; előadóként Philip Györgyöt, a Sectio Aurea Kamaraegyüttest és Németh Andrást hallottuk. Különös, lassú gyászzenét komponált Futó Balázs: rendkívül mély énekhanggal indult a darab, majd váratlan fortéval zárt a thrénoszt is eszünkbe juttató mű. Rajk Judit fantasztikusan énekelte szólamát. Barta Gergely Nichtzurückkehrtag-ja nagyobb együttesre készült – nem véletlen, hogy itt karmesteri közreműködésre is szükség volt. Ez a mű is nagyon szép, ha a vonósok bizonytalansága nem lett volna ennyire feltűnő, az élmény is más lett volna. Pócs Katalin zongoranégyesre írt Elégiája is a mély szomorúságot fejezte ki, a lábnál húzott vonó, a tremolók is hangsúlyozták a szorongást. Pócs Mahler egyik jellegzetességét, a kvartokat használta a darab végén, az elején pedig a Kindertotenlieder harmadik dala témájának első ütemét, ebből alakult az imitációs szakasz és a tetőpont is.

Balogh Máté talányos, „...” című kompozíciója letisztultságával volt izgalmas – kortárs szerzők esetében gyakran találkozunk túlbonyolítással, legyen az hangszerelés- vagy apparátusbeli, a zenei anyag is néha hosszú. Balogh darabja felváltva írja elő az ének és zongora szólamot, alig találkozik a két zenei anyag, ettől lesz mégis feszes az átkomponált dal formáját mutató kompozíció. Tornyai Péter műve a tér adta lehetőségeket is kihasználja, az ének és zongora mellett a terem más pontján elhelyezett vonósokat is tartalmazó mű utolsó szakasza csodálatos volt. A Rückert-vers utolsó versszakánál a vonósok álló akkordjai, hosszú, legato hangjai fölött a passiók világának Evangélistáját vélte kihallani az érdeklődő. Kéringer László a nehéz szólamot végig rendkívül kifejezően énekelte. Solti Árpád zongorát és vonósegyüttest használó, szép darabja után az est hangulatához képest talán kicsit „profánabb” zenét hallottunk, új karakterekkel, megtörve a komor, szomorú, fájdalmas kompozíciók füzérét.

Minden mű kidolgozottan szólalt meg, azonban a kortárszenei művek egyfajta stílusbeli jártasságot követelnek. A 2010-ben alakult vonós együttes még érezhetően az út elején jár, nem sok tapasztalatot szerezhettek eddig, esetlegességgel, bizonytalansággal, de látható élvezettel játszottak. Kéringer László, Rajk Judit, Philipp György és Sipos Soma énekelt, nagyszerűen, hitelesen tolmácsolva a darabokat. A zongoristák (Balogh Máté, Borbély László, Németh András, Ott Rezső, Farkas Zsolt) ugyanilyen értően játszottak. Az est második részében szólalt meg a Kindertotenlieder, Kéringer László és Borbély László előadásában. A zongora szólamot meggyőzőbbnek éreztem, de a fiatal művésznek érdemes lenne visszafogottabb testbeszéddel játszani.

Összességében nagyszerű koncerten lehettem jelen. Ismét megerősödött bennem, hogy a kortárs zene még nincs veszve, nagyon jó művek születtek, külön öröm, hogy tematikus estet szerkesztettek. Várjuk a GEANT további koncertjeit.