Rendkívüli koncert Fischer Ádámmal Düsseldorfban

A náci időben üldözött romák és szintók emlékére rendez szombaton, május 3-án emlékkoncertet a düsseldorfi Tonhalle. Fischer Ádám Mozart Requiemjét vezényli; a szólókat Jutta Maria Böhnert (szoprán),  Jordanka Milkova (alt),  Uwe Stickert (tenor) és  Torben Jürgens (basszus) énekli.

Albert Mária / Gramofon.hu

A Tonhalle műsorfüzete és honlapja rámutat arra, hogy Fischer Ádám olyan muzsikus, aki mindig is túltekint a művészet horizontján és hangot ad az egész társadalmat érintő aggályainak. Fischer Bécstől New Yorkig a legnagyobb operaházak és koncerttermek szívesen látott vendége – írják. 2007-től 2009-ig volt a budapesti Operaház főzeneigazgatója, úgy vélte, kmoly munkára nincs lehetősége, ezért lemondott posztjáról – idézik fel.

Egy az Európa Parlamenthez benyújtott a művészet és a média szabadságáról szóló petíció kezdeményezőjeként már jelezte azt a veszélyt, amely a rasszizmus európai térnyerésére hívja fel a figyelmet. A műsorfüzetben Fischer Ádám úgy véli, hogy a romák 1945 előtti üldözését egy sor országban, Magyarországon is „szorgalmi feladatként” hajtották végre a helyi közigazgatás erői. E tény elismerése természetesen a legkevésbé sem menti a náci hatalom képviselőit. A művészek felelőssége is, hogy semmiféle, bármely kisebbséget érintő kirekesztés ne jelenhessen meg sehol a mai Európában.  Mozart Requiemje tehát nemcsak az áldozatok emlékére szól a Tonhalléban a Düsseldorf Szimfonikus Zenekar és a Düsseldorfi Zenei Egyesület Kórusának közreműködésével.

Fischer Ádám egyik másik, a közelmúltban lezajlott eseményről is tájékoztatta a Gramofont. Először kérte fel a Bécsi Filharmonikus Zenekar a karmestert, hogy saját szervezésű bérleti sorozatában, a Musikvereinsaalban dolgozzon velük. A bécsi sajtó, még a csípős nyelvű Kurier is Diadal minden vonalon címmel számol be az április 27-i koncertről. A műsorban először Bartók Két arcképe hangzott el az együttes  koncertmestere, Albena Danailova szólójával, amelyet „lelkes előadásnak” minősít az öt piros csillaggal értékel recenzió. A dán zeneszerző Carl Nielsen Klarinétversenyét „lélegzetelállító virtuozitással” szólaltatta meg Daniel Ottensamer. Szünet után Mahler első szimfóniáját játszották Fischer Ádám vezényletével. A lap arról számol be, hogy a közönség kitörő ünneplése „akusztikusan elrontotta” a mű végső kicsengését és végtelennek tetsző ovációban részesítette az előadókat. A vonósok homogén hangzása mellett a fa- és rézfúvósok bársonyos tónusát méltatja a recenzió. Fischer Ádám megmutatta a szimfónia ritmikus egyensúlyát, ez manapság ritka erény – jegyzik meg.