Salzburgi Mozart-hét: „Valami bolondságot lehetne csinálni”

„Valami bolondságot lehetne csinálni.” Ez volt a jelszava a Mozart születésnapja köré épült sok évtizedes rendezvény művészeti és gazdasági vezetőjének, Matthias Schulznak.  Marc Minkowski  – aki a fesztivál vendég-művészeti vezetője - neves zenekarával, a Les Musiciens du Louvre-al  egyedülálló programot talált ki a versailles-i Lovasakadémia vezetőjével, a lovas-koreográfus Bartabasszal.

Dr. Székely György / Gramofon.hu

Néhány éve látta Minkowski a lovas produkciót, amelybe azonnal beleszeretett. A Salzburgi Ünnepi Játékok első, különleges színhelye – a Felsenreitschule – valóban egy sziklához csatlakozó lovasiskola volt. Így az ötlet szinte adta magát, és a művészek így létrehozták az első Mozart-lovasprodukciót. Minkowski egy zenei ritkaságot, a Davide Penitente (Bűnbánó Dávid) oratóriumot választotta ki. A zene nagy része ugyan Mozart c-moll miséjével megegyezik, de két mutatós koloratúr ária és egy terzett csatlakozik hozzá. Két zenekari művet csatolt még ez elé Minkowski: a c-moll adagio és fugát, valamint a Szabadkőműves gyászzenét. Tehát nem indulós, menetelős produkciót kívánt létrehozni, hanem egy mise-hangulatú zene koreografálásához kérte fel Bartabast. A látványos előadást 120 zenész (zenekar és kórus), valamint 12 lovas (főként nők) nyújtotta, egymástól a helyszín adottságainak megfelelően jól elkülönítve. A 65 perces produkció végül sikert aratott, a kritikusok a másnapi sajtótájékoztatón azonban remélték, hogy továbbra is zenei jellegű különlegességek fogják a 12 napos fesztivált jellemezni. Minkowski ötlete azonban üzletileg telitalálat volt: több helyszínre, köztük Kínába is megrendelték a produkciót.   Minkowski hangsúlyozta, hogy a Mozart hét továbbra is megtartja hagyományait és ragaszkodni fog világhírű művészeihez, mint Sir András Schiff-hez, akinek szóló és zenekari koncertjeire évek óta elsőként kelnek el a jegyek a fesztiválon. 

A fesztivál méreteiben ugyan nem vetekedik a nyári hat hetes eseménnyel, mégis minden produkcióját a minőség és a végiggondoltság jellemezte. A fő téma ez évben Mozart és Schubert zenéje volt, amelyhez – mint minden évben – most is csatlakozott egy kortárs zeneszerző. A két éve 102 éves korában elhunyt amerikai komponista, Eliott Carter a XX. századi zenei avantgarde képviselője volt. Zenekari és kamarazenei művei egyaránt elhangzottak többek között a Bécsi Filharmonikusok, a Camerata Salzburg és a klasszikus és kortárs zenét egyaránt kiemelkedően játszó Pierre-Laurent Aimard zongoraművész előadásában.  Az osztrák zenei élet doyen-je a 85 éves Nikolaus Harnoncourt nem csak sikeres Schubert estet adott a „bécsiek” élén, hanem kisebb előadást is tartott a VI. szimfónia Rossini paródiájáról és a Befejezetlen szimfónia életrajzi vonatkozásairól.

Az ifjúság zenei nevelése Ausztriában kiemelt cél: a salzburgi Mozarteum is szervezett gyermekzenekart, amelyet Christian Koncz, a Bécsi Filharmonikusok egyik vezető hegedűse valamint Minkowski vezényelt. És itt be kell mutatnunk a Mozarteum elnökét, Johannnes Honsig-Erlenburg-ot, aki eredeti foglalkozását tekintve gazdasági jogász. Elárulta, hogy felesége latin-amerikai, ezért is áll közel hozzá e térség zenéje. Évekkel ezelőtt havannai muzsikusokkal találkozott, akiktől megtudta, hogy Mozartnak ott is nagy kultusza van. Javaslatára 2007-ben a Mozarteum és Salzburg városa egy  Mozart mellszobrot ajándékozott Havanna városának. Ezt követően megalakították a fiatal kubai muzsikusok Mozart-liceumát és zenekarát, majd elindítottak egy Salzburg-Kuba ifjúsági projektet. Ennek eredményeként a fiatal zenészek most sikerrel be is mutatkoztak Salzburgban. A venezuelai „El sistema” zenei oktatási rendszert – amelyet más dél-amerikai országok is sikerrel gyakorolnak – úgy tűnik, Kuba átveszi, átlépve a politikai nehézségeket.

A fesztivál 33 rendezvénye valamennyi klasszikus műfajt magába foglalt és vezető művészek sorát hallhatta a közönség. Több sorozat is elhangzott: Mozart összes zongora (fortepiano) szonátája, hegedűversenye (Isabelle Faust), „nagy”  vonósnégyesei (Hagen vonósnégyes), Schubert összes szimfóniája. Egy zenei „ínyencség” is megszólalt koncert formájában: Schubert: Alfonso és Estrella című operája. A kissé bonyolult középkori szerelmi történet ritkán kerül operaszínpadra, és nagy sikerszériákat nem mondhat magáénak. Ám egy színvonalas előadásban (Antonello Mancorda vezetésével, aki Claudio Abbado tanítványa, a potsdami zenekar fiatal vezetője) a szebbnél-szebb Schubert-dallamok elvarázsolták a közönséget.

A téli havas táj – bár nem vonz annyi turistát, mint a nyári programok – meseszerű keretet ad Salzburgnak, Mozart gyűlölve-szeretett városának, amely nem csak üzleti alapon, hanem a legkiemelkedőbb művészek segítségével tartja életben neves szülöttjének teljes életművét.