Telt hang, nagy vivőerő – Anja Harteros Budapesten

A nagyszerű Anja Harteros volt a Művészetek Palotája vendége. Áriaestjét romantikus operákból állította össze, de nyitásként egy Mozart-részlet is megszólalt. A közreműködő zenekart, a Pannon Filharmonikusokat Ivan Repusic vezényelte.

Lehotka Ildikó / Gramofon.hu

A német Anja Harteros régóta az operaszínpadok keresett énekesnője, nagy szerepekben hallhatják őt a szerencsések, ezért is telt meg a Müpa nagyterme. Harteros egykor, első szerepeként Zerlinát énekelte – akkor még gimnazista volt, és nem tanult zenét. Énekesnőként is Mozarttal kezdett: a Titusz kegyelmének nehéz Servilia szólamát énekelte, majd jöttek a romantikus szerepek, Wagner, Verdi, Puccini. Jelenleg inkább Verdi-szerepekben lép fel, dalesteket ad. Közismert, hogy az énekesnő nem aprózza el magát, évente 35-40 fellépést vállal; ezért is volt öröm, hogy mi is hallhattuk, annak ellenére, hogy mindössze hat áriát ígért a program.

Mozart: Figaro házassága című operájából a Porgi amort énekelte először Harteros – csodálatosan, tele érzéssel, gönyörűen. Mozartot jól énekelni kevesek kiváltsága. Majd Verdi-áriákból következett egy csokor: a Traviata, Otello, majd A trubadúr című operákból hallhattunk részleteket. Talán az Otello Ave Mariájának egyszerűsége, természetessége volt az, ami ritka az előadásokban. Harteros sem többet, sem kevesebbet nem akart a hallgató elé tárni. A második rész két Verdi- és egy Cilea-áriából állt össze; számomra az Aidából énekelt Ritorna vincitor kezdetű rész összegezte az énekesnő sokféle érzelmet bemutatni képes művészetét.

Harteros hangja gyönyörű, telt, van vivőereje, s bár törékeny termetű a művésznő, nem a lírai szopránok közé tartozik. Zenei megoldásai nagyszerűek, mindig azt az érzelmi állapotot közvetíti, ami az adott szerep adott pillanatához tartozik. Remek énekesnőt hallhattunk, aki mindössze egyetlen ráadást énekelt. Az operaénekesek egy részénél a koncertprogram felépítésében nagy szerep jut a zenekari „közjátékoknak”. Ez esetben is így volt: a Pannon Filharmonikusok előadásában nyitányokat, előjátékot, intermezzót hallottunk. Két áriát a műhöz kapcsolódó zenekari részlet vezetett be, A többi előtt más nyitány szólalt meg, az adott szerzőtől. Nem hallgathatjuk el, hogy Puccinitól csak a Manon Lescaut Intermezzója szólalt meg, áriát nem hallottunk, így egy kicsit a levegőben lógott az egyébként mélyen megindító részlet. A pécsi zenekar nagyon szépen játszott Ivan Repusic vezényletével. Pörgött a Figaro házassága nyitánya, a szív rezdüléseit éreztük a Traviata III. felvonást bevezető előjátékában, a Manon Lescaut Intermezzója is kellemes volt.