Sir Charles zenei emlékiratai

Tiszteletre méltó, sokoldalú muzsikus hunyt el 85 éves korában tavaly, épp a francia forradalom kitörésének évfordulóján. Sir Charles Mackerras nem volt forradalmár alkat, ám a zenei interpretációt forradalmasító áramlatokkal szemben egyáltalán nem volt elutasító. Ausztrál szülők gyermekeként született New Yorkban, három éves korától Ausztráliában élt, oboázást, zongorázást és zeneszerezést tanult, majd 1947-ben Angliába utazott, ahol a Sadler’s Wells Színházhoz szerződött oboistaként és angolkürtösként. Mikor egy kávéház teraszán Dvorák-partitúrát nézegetett, egy cseh zenész azt ajánlotta neki, pályázza meg a British Council ösztöndíját, mellyel Václav Tálichnál tanulhat. Megtette, elnyerte, s ezzel a cseh zene egyik legavatottabb nyugati ismerője, főként Leos Janácek elismert szakértője lett. Hosszú pályafutása alatt számtalan zenekart irányított, rengeteg lemezt készített.

Az EMI ICON-sorozata érdekes, de szerkesztési elvei gyakorta kérdésesek – ezúttal is. Az első lemez két felvételt tartalmaz a Londoni Filharmonikus Zenekarral. Mozart K. 550-es g-moll szimfóniájával indul, amit Dvorák VII. szimfóniája követ. Indokolt összeállítás, ugyanis mindkét szerző közel állt a karmesterhez. Mozart g-moll szimfóniájáról ez Mackerras első felvétele, 195-ben készült. Romantikus, de egész könnyed, kivéve a III. tételt, amely nehézkesebb. Az I. tétel kezdetén kicsit sok a háttér, de ez a kis kezdő pillanat rámutat már valamire a dirigens alapvető hozzáállásából, amit az album történetesen éppen találó címe is jelez: A zenekari textúra mestere. Dvorák VII. szimfóniájának legsikerültebb része a II. tétel, jó az I. is, de a III. nehéz kezdete nem igazán megnyerő, furcsamód a cseh muzsika jó ismerője nem tudta megvalósítani a szólamoknak azt az egyensúlyát, ami ahhoz kell, hogy a külön mozgó szólamok úgy egészítsék ki egymást, hogy abból új egész keletkezik.

A második lemez nagyon érdekes. Első darabja Sir Arthur Sullivan Csellóversenye, melynek kéziratos partitúrája és zenekari szólamai 1964-ben tűz áldozatává váltak. Igen ám, de Mackerras zeneszerzést is tanult, és hét évvel korábban dirigálta a művet, így nekiállt és emlékei alapján rekonstruálta. Andrew Lloyd Webberrel 1986. április 20-án mutatták be, majd a következő két napon lemezre vették. Igen kellemes, dallamos koncert, egyszerűbb zenekari kísérettel. Nem nagy, de melodikus invenciót tekintve előadásra érdemes darab. Ezután Janácek Sinfoniettájának első Mackerras készítette felvétele következik 1959-ből, a Pro Arte Zenekarral. Különös, hogy Janácek egyik legnagyobb művének kivételes I. tételét Mackerras sosem kapta el igazán. Ahogy utolsó, a Supraphonnál megjelent cseh felvételén is, itt is elég lassú, nem eléggé összetartott, nem kellőképpen feszes az indulás. Ám a többi tétel remek, kiváltképp a II., amelyben Mackerras remekel a színdús fúvós effektusok kiemelésében. A korongot Stravinsky Tavaszi áldozatának 1947-es revideált változata zárja a Londoni Filharmonikus Zenekarral, 1987-ből. A mű kezdete nem túl karakteres, de aztán lassan kiderül, hogy nagyon alaposan előkészített, gondosan végigdirigált előadásról van szó, s Mackerras mintha mindig az adott pillanatnál volna, kevésbé érdeklik akár a hosszabb vonalak, akár a kiemelhető csúcspontok, sokkal inkább az éppen aktuális hely, a kiadvány címére utalva a zenekari szövet. Ugyanezt mutatja az ötödik lemezről Mahler V. szimfóniájának 1990-ben a Liverpooli Királyi Filharmonikus Zenekarral készített felvétele. A Sinfonietta és a Le Sacre du printemps bejátszásaihoz hasonlóan itt sem attraktív az indítás, ami szokatlan a mű esetében. Már-már azt mondaná az ember, hogy Mackerras nem eléggé jó Mahler-karmester, de lassan felsejlik, hogy ez nem így van, sőt: Mackerras a legtöbbektől eltérően, de egyáltalán nem rosszul dirigál Mahlert, csak éppen nem a csúcspontokra hajt, nem a nagy érzelmek minél hatásosabb kifejezésére, hanem kényelmesebb tempók mellett kevésbé drámai, de a zene összetettségét szépen érzékeltető interpretációra törekszik. Ás lám, az Adagiettót kivételesen strukturáltan adja elő, nem olvad össze, tiszta, könnyed. Itt említem az előző lemezről Elgar Enigma-variációit, amelyet Mackerras egészen kivételes szépséggel mutat be. Valahogy minden a helyén van benne, érzelmes, de nem a zene súlyát növelve, hanem az áttetszőségen belül maradva. Bizony kár, hogy Mackerras nem vezényelt többször Elgart. Az Elgar-művet Delius Paris. The Song of a Great City című nagyzenekari noktürnje előzi meg, mely szokatlanul hosszú a szerző nagyzenekari művei közt. Richard Strauss hatását mutató ritkaság, melyről kevés a felvétel. Jó, eleven előadás.

Az Elgar-mű után Albert Coates négy alkotása, Delius és Kételbey hatását mutató, könnyed kis művek. A Mahler-szimfónia előtt két rövid Mackerras-hangszerelés Elisabeth Schwarzkopffal: Brahms Sandmännchene és Franck Panis angelicusa, nagyon meleg, plasztikus zenekari színekkel. Az utolsó lemezen ismét Sullivan, két nyitány, majd a Pineapple Poll, Mackerras balettje Sullivan zenéje alapján, majd három rövidke részlet Händel Messiásából. A két nyitány és a könnyed balett a maga műfajában jó, előadásuk példás. Ám egészében aránytalan az összeállítás. Mackerras művészetének egyik kiemelt területe volt Händel, és az EMI-nak vannak teljes felvételei: Vízi zene, Zene a királyi tűzijátékhoz, a Messiás egészében, s a Julius Caesar, igaz, angolul. Ugyanígy hiányzik Beethoven, akinek az összes szimfóniáját lemezre vette a Királyi Liverpooli Filharmonikus Zenekarral, mely kiemelkedő példája az elmúlt időszak quasi-historikus megközelítésének. Mackerras historikus korszakát jól reprezentálta volna Beethoven vagy Mendelssohn Hegedűversenye a Monica Huggett közreműködésével, A Felvilágosodás Korának Zenekarával. Szerepelhetne több Janácek is, a Pro Arte Zenekarral annakidején még felvett négy előjátékot is. Mackerras sokoldalúságát mutatta volna az Istenek-alkonya Rita Hunter, Alberto Remedios és a Londoni Filharmonikus Zenekar közreműködésével felvett részleteinek bemutatása is. Bár nem igazán meggyőzően szerkesztett, de nagyon értékes kiadvány.

Charles Mackerras album (5 CD) - EMI Classics 5099909818927