Új zene a Bazilikában

A Studio 5 formáció Nyolc másodperc című különleges hangversenyét hallhatja a közönség a Magyar Rádió Énekkara és Virágh András Gábor orgonaművész előadásában 2017. október 21-én a Szent István Bazilikában.

A tavaly februári sikeres bemutatkozó koncertjével rögtön a köztudatba berobbanó Studio 5 programjában nem ígér kevesebbet, mint hogy hidat képez a tradíció és az innováció, a patina és a progresszió között. Az öt fiatal zeneszerzőből (Bella Máté, Kutrik Bence, Solti Árpád, Varga Judit, Virágh András Gábor) álló csoport kiemelt célja, hogy szélesebb közönség számára elérhetővé tegye a kortárs zenei kultúrát. Programjukban is olvashatjuk: “Fontosnak tartjuk egy olyan értő fiatal közönség kinevelését, akik tisztában vannak saját zenei hagyományuk értékeivel.” Éppen ezért a Studio 5 tudatosan szakít a kortárs zenei közegre jellemző klisékkel, és rendhagyó helyszínen, valamint kevésbé jellemző apparátussal jelentkezik idén ősszel. A Magyar Rádió Énekkara és Virágh András Gábor, a Szent István Bazilika orgonaművésze szólaltatja meg az új műveket. A produkciónak a CAFe Budapest keretein belül a Szent István Bazilika ad otthont.

A „patina és progresszió“ szellemiségének megfelelően a Bazilika szakrális közegében ősi latin nyelvű liturgikus szövegekre és az elmúlt három évszázad verseire komponált kórusművek, valamint egy, az ökumenikus dallamkincsből építkező szóló orgonamű hangzik el öt fiatal zeneszerző tollából, akik egymástól eltérő eszközökkel fogalmazzák meg zenei gondolataikat. A budapesti Szent István Bazilika hatalmas tere a mennyei hosszúságú visszhang révén válik igazán érzékivé. A nyolc másodpercnyi lecsengés egy hang életében már-már örökkévalóságnak tűnhet. A zeneszerzők többnyire nem is kalkulálnak ennyire intenzív hangzó környezettel. A Studio 5 vegyeskarra és orgonára írt műveiben nagyon is épített a Bazilika zenei adottságaira.

Elsőként Solti Árpád A Last Statements (Végakaratok) című műve hangzik el, mely a halállal való elkerülhetetlen szembenézésének drámai pillanatait kívánja megjeleníteni a texas-i büntetés végrehajtás két női-, illetve két férfi halálraítéltjeinek utolsó szavaival. Ezen nyilatkozataikat percekkel a kivégzésük előtt tették meg, amik többnyire megbánásról és sorsukba való végső beletörődésükről tanúskodnak. Ehhez társul Jézus hét utolsó szava, aki sorsközösséget vállalt a bűnösökkel, ezzel megváltva őket. A mű Debrecen város felkérésére, a XXXVII. Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyre készült. A 2016-os ősbemutatón a debreceni Kodály Kórus működött közre, Szabó Sipos Máté vezényletével.

Ezt követi Bella Máté egyik első vegyeskari kompozíciója, a Béke. A darab felkérésre készült, az első világháború kitörésének 100. évfordulója alkalmából, 2014-ben. A himnikus karakterű a cappella kompozíció szövegének alapjául Juhász Gyula - Béke c. költeménye szolgált. A vers üzenete a komponista értelmezése szerint az, hogy egy borzalmakkal teli időszak után is fontos a megbocsájtás, csak így lehet egy békésebb és boldogabb jövőben élni.

Virágh András Gábor Seven Choralmeditations címet viselő orgonadarabja töri meg a kórusművek sorát. A Hét Korálmeditáció 2007-ben a Királyhágómelléki Református Egyházkerület az Északi Evangélikus Egyházkerület közös nemzetközi zeneszerző pályázatára készült. A hét tétel az ökumenikus dallamkincs egy-egy gyöngyszemét dolgozza fel J. S. Bach korálfeldolgozásainak mintájára. Virágh András Gábor a Hét Korálmeditáció c. kompozíciójával a pályázat első díját nyerte el 2008-ban.

Ismét vegyeskari mű következi, Varga Judit szerzeménye. A Pocket Requiem apró tételek, gondolatok sora. Egyaránt szól az életről és a halálról. Ugyanez a kettősség jellemzi a zenei anyagot és a kórushasználatot is: a hagyományos textúrák mellett jelen van egy modern, kísérletező hangzásvilág is.

Végül egyesül az est teljes apparátusa, Kutrik Bence vegyeskarra és orgonára írt darabjában, mely az In paradisum címet viseli. A latin nyelvű, egyházi szöveg személyes értelmezéséből keletkezett kórusmű, a középkori vokálpolifónia hangzásvilágát dolgozza fel a jelenkor kortárs eszközeivel. A zenei folyamatok, az említett stílus tipikus fordulatainak aleatorikus torlasztásaival jönnek létre.