A Purcell Kórus és Orfeo Zenekar nemzetközi lemezsikere

A hazai régi zenei élet meghatározó együttesei Rameau Naïs című operáját adták elő a Müpában, 2018 májusában, a Glossa kiadónál jelent meg a műből készült kétlemezes album.

Vashegyi György és együttesei, a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar, 2014 óta a Versailles-i Barokk Zenei Központtal (CMBV) együttműködve több francia barokk operaritkaságot mutattak be. 2017 tavaszán Jean-Philippe Rameau 1749-ben komponált Naïs című operáját adták elő a Müpában: 2018 májusában, a Glossa kiadónál jelent meg a műből készült kétlemezes album, melyet a nemzetközi sajtó kiváló kritikái mellett több rangos díjjal is elismertek.

Purcell Kórus és Orfeo Zenekar (fotó: Kováts Jázon)

Jean-Philippe Rameau életének legsikeresebb szakaszában, az udvari zeneszerzői státusz kezdetén, 1749-ben komponálta a Naïst, mely „Az opera a békéért” alcímet viseli (a prológ az 1748-as aacheni békekötésnek állít emléket). Egyik legfőbb különlegessége műfaja: e prológusból és 3 felvonásból álló „pastorale héroïque” („hősi pásztorjáték”) átmenet az általában 5 felvonáson át kibontott cselekményszállal, kidolgozott karakterekkel bíró „tragédie lyrique”, valamint a balettekkel és kórustételekkel tarkított „opéra-ballet” közt. Előadása igen nagy kihívást jelentett a címszerepet éneklő Chantal Santon-Jeffery szoprán és a magashangú tenor, Reinoud Van Mechelen (Neptune) számára. Florian Sempey és Thomas Dolié baritonok hathatós támogatására, az Orfeo Zenekar virtuóz játékmódjára és a Purcell Kórus – mostanra vitathatatlanná vált –francia barokk stílusismeretére is nagy szükség volt, hogy az álruhába bújt, szerelmi bánatban szenvedő istenségről, félreértett próféciáról és olümposzi játszmákról szóló, 18. századi mese teljességében és sikeresen szólalhasson meg.

A lemez által szerzett szakmai elismerések közül kiemelkedik a Német Hanglemez-nagydíj (Preis der Deutschen Schallplattenkritik), melyet a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar a 2014-ben lemezre vett Les Fêtes de Polymnie című, szintén Rameau-opera Glossa-albumával is kiérdemelt már. Szintén nem az első alkalom, hogy a párizsi Opéra Magazine kritikusai díjazták Vashegyi Györgyöt és együtteseit: a Les Fêtes de Polymnie és az Un Opéra pour Trois Rois című lemezek után a Naïs-album is megnyerte a rangos operai szaklap Gyémánt Nagydíját (Diamant de l’Opéra).

A Naïst a közönség, a nemzetközi díjak, és az európai – elsősorban francia – sajtó is kitüntette figyelmével, elismerésével. A kritikusok egyöntetűen méltatták Vashegyi György energikus vezénylését, az Orfeo Zenekar egyszerre lendületes, mégis hajlékony játékát, a Purcell Kórus telt hangázását, kiváló kiejtését, és természetesen a stílust mélyrehatóan ismerő francia szólistákat is.

„Vashegyi György fenséges, rugalmas és drámai gesztusaiban feltűnik a (stílusát tekintve a maga korában teljességgel besorolhatatlan) Rameau-ra jellemző tiszta, légies karakter [

„A Purcell Kórusnak ez már nem az első megmérettetése a francia zenében, és nyelvtudása méltó a legnagyobb dicséretre, akárcsak az életerő és a dús hangzás minden egyes kórustételben. Az Orfeo Zenekar pedig szintén bőkezűnek mutatkozik a hangszeres tündöklés terén, nemcsak a lélegzetelállító prológusban, hanem a három felvonás mulatságaiban is, többek között a második felvonás pásztorjátékának ízes müzettjeivel.” – dicsérte az együtteseket Laurent Bury, a francia Forum Opéra kritikusa.

„Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus lenyűgözően valósítja meg mindezt, és olybá tűnik, hogy teljes mértékben kibontakoztatják erényeiket: erőteljesség, változatosság, a hangszínek nyíltsága… A sarabande-ból (I. felvonás) például az is kiderül, hogy a gyengédség nem ismeretlen a két együttes számára. A II. felvonás cseppet sem színtelen müzettjei valódi gyönyörűségek. Ezen felül a kórus a vitathatatlan intenzitás, a zenekar pedig a természetesség és a helyes zenei tagolás benyomását kelti. Egy szó, mint száz, félelmetesen jól hangzik az egész, úgy a tempók, mint a dinamika és a színek tekintetében.” – a Le Babillard kritikusa, Loïc Chahine vélekedett így.

Michel Parouty, a lemezt díjjal is kitüntető Opéra Magazine kritikusa ezt írta a lemezről: „Egy lelkes Purcell Kórus, egy szikrázó Orfeo Zenekar – a vonósok lágyak, a mély fúvósok kifogástalanok, a fuvolák elragadók. Már a nyitánytól kezdve megmutatkozik Vashegyi György törekvése a hangzás kiegyensúlyozottságára és a hangszeres anyag finomságára; a vezénylete dinamikus, változatos, színes, ésszerű módon energikus, ugyanakkor képes a gyengédségre.”

„Hogyan lehet ma koncerttermi körülmények között megfelelni a Naïs kihívásainak, melyeket az opera igen szerény, de Rameau zseniális zenéjétől mégis elbűvölő cselekménye támaszt? Vashegyi György élénk, kifinomult és formateremtő lendületet visz a darabba, ahogyan kiemeli a különböző zenekari szólamokat, a közjátékok és táncok karakteréhez ütemezi azok kísérőzenéit, és olyan, rendkívül árnyalt dinamikai érzékkel vezeti az énekeseket, mely az utolsó hangig fenntartja a hallgató figyelmét. [

A lemez híre Németországba is eljutott, Wolfgang Schicker, Br Klassik kritikusa ezt írta: „Vashegyi György a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral együtt mutatja meg azt, amit annak idején Rameau legélesebb kritikusa, Rousseau így fogalmazott meg: «Senki nem értette jobban az ellentétek művészetét.»”

Vashegyi György együttesei és a CMBV közti együttműködés a francia barokk gyöngyszemeinek újrafelfedezése terén nem ért véget: 2018 tavaszán koncerten adták elő és lemezre is rögzítették Rameau opéra-ballet-ját, a Les Indes Galantes-ot (mely album terv szerint 2019. elején jelenik meg), ez év szeptemberében pedig 250 év után először szólaltatták meg a 18. századi francia operaszínpad egyik legsikeresebb művét, Charles-Hubert Gervais Hypermnestre című operáját – az érdeklődők hamarosan ezt is lemezen hallhatják.