Chopin unokája, Beethoven dédunokája

Kevés ilyen zongorista van: egy hónap híján 101 évig élt, élete végéig tanított és 99 éves korában még hangversenyt adott. A lengyel Mieczysław Horszowskiról van szó, akinek hasonlóképp mesés a gyerekkora is. Csodagyerek volt, és felcseperedve nagy zongoristává vált. Chopin unokája, hiszen tanára volt a Chopin-tanítvány Karol Mikuli, sőt, Beethovennek dédunokája, mivel Theodor Leschetizkynél tanult, aki pedig a Beethoven-tanítvány Carl Czernynél

Zay Balázs

Kilenc évesen fellépett Beethoven C-dúr koncertjével, s játszott Fauré és Saint-Saëns előtt. Horszowski 1892-ben, az akkor még osztrák-magyar Ilyvón, azaz Lembergben, a későbbi Lvovban, illetve Lvivben született. Az I. világháború után Olaszországban élt, 1940-ben az Egyesült Államokba volt kénytelen emigrálni. Fellépett Szigetivel, Casalsszal, Toscaninivel. Mozart utolsó zongoraversenyéről fennmaradt egy kivételes felvétele Casals kíséretével a Perpignani Casals Fesztiválról (CBS, ma Sony Classical), s ugyancsak kiemelkedő a 449-es Esz-dúr zongoraverseny Rudolf Baumgartnerrel és a Lucerni Fesztivál Vonósaival (Deutsche Grammophon). 

Most a Lengyel Rádió dupla albumot jelentetett meg lengyelországi előadásairól. Úgy tűnik, nem volt sok: Mozart 466-os d-moll zongoraversenye egy 1963-as katowicei koncertről, valamint egy varsói szólóest 1984-ből, kilencvenkét éves korából. 

Mozart zongoraversenyeinek kivételes előadója volt finom, lágy, éneklő hangjával, diszkrét, ugyanakkor szubtilisen érzelmes előadásmódjával, mely emellett olyan tiszta és strukturált volt, hogy mindent lehet rá mondani, csak azt nem hogy érzelgős. Bár Horszowskit élete során végig sokra tartották, hírneve és foglalkoztatottsága a hangosabb társak mellett némiképp elhalványult, ami nagyon sajnálatos. 

 

 

 

Mozart 466-os d-moll zongoraversenye az egyik olyan kiemelkedő alkotás, melynek sok remek felvétele van, de az igazi nagyot mintha csak megközelítenék. Szinte bevehetetlen. Leginkább talán Richter közelítette meg Karl Elisaberggel és Stanisław Wisłockival. Mellette talán Horszowski járt még a legközelebb a Frederic Waldman vezette Musica Aeterna Zenekarral, mely megérdemelne egy javított hangminőségű kiadást. 

A varsói koncert felvétele hangtechnikailag jobb, s az előadást tekintve szintén kiváló. Talán kicsit kevésbé kutató, jobban összeszedett, amit ki-ki tekinthet plusznak vagy mínusznak. Én a Waldman-féle előadásban több izgalmat vélek felfedezni. Mindkettő elmélyült, de másképp. A varsói végig finom és kecses, abszolút a mű mélységeit mutatja, de egészen kicsivel gyorsabb. Ez megint olyasvalami, amit kétféleképpen szemlélhetünk. Ha nem létezne a másik felvétel, ezt csak dicsérni tudnám, így is ezt kell tennem, de feltétlenül kiemelve a másikat. Az 1963-as felvételen a Lengyel Rádió és TV Katowicei Nagy Szimfonikus Zenekara játszik a kiváló zeneszerző-karmester, Jan Krenz vezényletével, akit Arthur Grumiaux néhány Philips-felvételéről lehet ismerni. 

Horszowski szubtilis és éneklő zongorázásának fontos karakterisztikuma a rendkívül strukturált előadásmód.

A szólóest első darabjában tökéletesen megjelenik az, ami Horszowski Mozart-előadását is jellemzi, a kimért, nyugodt, éteri zenélés. Bach BWV 826-os c-moll partitáját halljuk egész kivételesen elnyújtott, szemlélődő előadásban. Mozart KV 570-es B-dúr szonátája ugyancsak az időtlenség felé hajlik, miközben megőrzi az összeszedettségét. A művész korából különösen következő, lassú tempóhoz Szymanowski négy mazurkájában a korábbiaknál erősebb dinamika társul. Chopin Op. 58-as h-moll szonátája ezzel ellentétben visszafogott dinamikájúnak érződik, ám ennek ellenére felettébb inspirált, hiszen az idős és még mindig kiválóan játszó Horszowskit korábban is visszafogott dinamika és egyfajta relatív forte jellemzett. 

Igazán sajnálatos, hogy hosszú élete alatt nem rögzítettek vele több Mozart-versenyművet és Bach-darabot, hiszen olyan korba visz vissza, amikor a hangszer kevésbé volt hangos és jobban énekelt. Horszowski játékának titka az a - rá nyilván jellemző - tulajdonság, hogy nem dramatizál, hanem megmarad a zene folyamában, s kiemeli, ami szép, ami értékes.  

Kiadó: Polish Radio „Chopin” 

Katalógusszám: 5907812241643