Emlékest, barokk koncert és fiatal tehetségek Óbudán

A gyermek Mozart európai utazásait megelevenítő hangverseny mellett a 90 esztendeje született Petrovics Emilre emlékeznek, a barokk kor udvari énekei és francia kantátái is felhangzanak, Bősze Ádám sorozata pedig Puccinivel folytatódik. A Kamara@zeneakadémia következő hangversenye a barokk korból indul egy Monteverdi madrigállal, majd Bach műveken keresztül eljut a romantikáig, s a kortárs kompozíciókig. Az Óbudai Társaskör februárban is izgalmas, sokszínű kínálattal várja az érdeklődőket. 

A Mozart család európai körutazása 1762-ben vette kezdetét, s ennek során a fiatal zeneszerző a kontinens szinte valamennyi jelentős zenei központjába, fejedelmi és királyi udvarába eljutott. Ezt idézi meg a február 7-i koncert, amelyen a Mozart testvérek egyik londoni koncertjét rekonstruálják a művészek, Nannerl szerepében Ács Gabriella énekművészt hallhatják. Az esten Mozart kompozíciói mellett  Bach, Haydn és Händel darabjai hangzanak fel  Tóth-Vajna Zsombor és Tóth-Vajna Gergely csembaló és fortepianó kíséretével. 

A régi billentyűshangszer-specialista és karmester Tóth-Vajna Zsombor a fiatal magyar zenész generáció kiemelkedő tehetsége, aki zenei tanulmányai mellett általános orvosi diplomát is szerzett a budapesti Semmelweis Egyetemen, ahol jelenleg PhD tanulmányokat folytat. 

A  fiatal billentyűs, orvos és karmester Tóth-Vajna Gergely Miskolcon a városi zeneiskolában kezdett zongorázni, később emellett ütős- és vonós hangszereken is képezte magát.  A zenekari vezénylés régóta érdekli, s jelenleg Budapesten végzi ez irányú felsőfokú tanulmányait Hollerung Gábor irányításával. Emellett a Bókay Gyermekklinikán gyermekgyógyász szakorvosjelölt. Testvérével, Zsomborral missziójuk a négykezes billentyűs muzsika népszerűsítése, melyet Piano e Forte Duo néven igyekeznek megtenni.

 

    

Ács Gabriella és a Tóth-Vajna testvérpár

 

Két nappal később, február 9-én Petrovics Emilre emlékeznek. „A sors azzal tüntetett ki, hogy sokan szerettek. Megrendült boldogsággal fogadtam el ezt az ajándékot.” – írja Petrovics Emil Önarckép – álarc nélkül című önéletrajzi írásában. A zeneszerző kerek születési évfordulója tiszteletére az Óbudai Társaskör szentel egy estét olyan művészek, pályatársak közreműködésével, akik szeretetükkel a mai napig is kitüntetik Petrovics Emilt. A hangversenyen a szerző művei olyan kompozíciókkal alkotnak párokat, amelyek egész élete során meghatározóak voltak. Szeretett művekkel és beszélgetésekkel, amelyben Merényi Judit, Petrovics Eszter és Tallér Zsófia vesz részt, emlékeznek a 90 évvel ezelőtt született Petrovics Emilre. 

Amour, cruel Amour! a címe a február 13-i hangversenynek, amelyen Lambert, Couperin, Le Camus, Lully, Monteclair udvari énekeiben és francia kantátái hangzanak fel Károlyi Katalin, Kónya István, Pétery Dóra és Kallai Nóra előadásában. A kis szobák homályában halkan dúdolt, elpendített dallam vagy a csillogó nagy termekben tartott összejövetelek alkalmával felhangzó ének mind ugyanarról – a szerelmi örömről és bánatról – zengedezett. A francia air de cour műfaja, a kantáták, majd később a tragédie lyrique – a nagy francia barokk opera – majdnem mind ezt a témát hordozzák. A két hangszer, mely ezen műfajok megszólaltatásához nélkülözhetetlen és egyben legalkalmasabb: maga az énekhang és a korabeli Európában a hangszerek királynőjének nevezett lant. 

Károlyi Katalin ezt a végtelen finom és sokrétű zenét, ami a francia barokk vokális zeneirodalma, Párizsban, a Studio-Versailles Opéraban tanulta René Jakobsnál és Rachel Yakarnál. William Christie Les Arts Florissants együttesének szólistájaként és Philippe Herreweghe La Chapelle Royale-jának tagjaként a világ számos koncerttermében és operaházában megszólaltatta már, s vette lemezre. Kónya István a Hágai Királyi Konzervatóriumban sajátította el a reneszánsz- és barokklant, az arciliuto és chitarron játék gyönyörűséges rejtelmeit Toyohiko Satoh-nál. Pétery Dóra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zenetudományt és orgonát tanult, 2000-ben diplomázott orgona szakon Ruppert István és Pálúr János növendékeként. A helsinki Sibelius Akadémián Spányi Miklósnál klavikordjátékot tanult, majd Svédországban Hans-Ola Ericsson koncertorgonista osztályában tökéletesítette tudását. Repertoárja a kora reneszánsztól napjaink zenéjéig terjed. A Zeneakadémia egyházzene tanszékének tanára. Kallai Nóra csellótanári és kamaraművészi diplomáját a Szegedi Konzervatóriumban szerezte,  majd Grazban tanult négy éven keresztül viola da gamba szakon Lorenz Duftschmidnél. Tanulmányait a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban folytatta, ahol Wieland Kuijken tanítványaként 2000-ben gamba- és kamaraművészi diplomát szerzett. Itthon és külföldön is rendszeresen fellép különböző régizene együttesekkel és számos CD-felvételt készített már.

A zenetörténet legismertebb zeneszerzői és az ő szerelmi életük. Illetve nem is: a legvonzóbb nők és férfiak, akikbe a legnagyobb zeneszerzők lettek szerelmesek. Wagner, Mendelssohn, Puccini, Mozart, Brahms, Schumann, Britten, Liszt, Mahler és Beethoven – lehetnének ezek akár a főszereplők nevei is, de most csupán vezetéknevek, hiszen az általuk legvonzóbbnak tartott hölgyeken és férfiakon keresztül mutatja be Bősze Ádám a zenerajongók által oly kedvelt komponisták néha egyáltalán nem vonzó tulajdonságait. Nagy zenészek, nagy szerelmek elnevezésű sorozatának következő estjén, február 16-án Pucciniről mesél. 

Folytatódik a Kamara@zeneakadémia sorozat is, a február 26-i esten, idei első hangversenyükön a Zeneakadémia ifjú tehetségei a barokk korból indulnak egy híres, hangulatos Monteverdi-madrigállal, mely Petrarca versét zenésíti meg, majd Bach-műveken keresztül eljutnak a romantikáig. Az est második részében tovább közelednek a korban, lesz operasláger éppúgy, mint ínyenceknek való kortárs zene. Dallos Erika, Persányi Zsófi és Király Ádám zongorajátéka mellett Elek Petra, Finszter Eszter, Ilyés Zsanett, Mráz Nikolett, Híves Boglárka, Ortan Vivien, Józan Vivien, Fenyvesi Gabriella, Tuznik Natália, Somogyi Lili, Kaffehr Zsuzsanna, Takács Dorottya, Persányi Zsófia, Pap Balázs, Halász Gergely, Szenthelyi Krisztián, Zajkás Boldizsár, Erdős Róbert, Katona Lóránt, Szeleczki Artúr, Csölley Martin, Tokárszky Máté, Riku Hagiwara, Izumi Hagiwara és Molnár Dániel lép pódiumra.