Megjelent Rohmann Ditta ötödik Hungaroton-albuma

A Junior Prima-, Artisjus- és a Lipcsei Bach-verseny díjaival elismert Rohmann Ditta csellóművész Hungarotonnál megjelenő legújabb, immár 5. albuma mintegy száz év magyar csellóirodalmából ad ízelítőt. A Solo Cello Portrait című album a boltokban és az interneten (hungaroton.hu) november 9-étől érhető el.

A Hungarotonnál 2014. óta évente új lemezzel jelentkező Rohmann Ditta legújabb albumán mintegy száz év magyar csellóirodalmából válogat. Kodály Zoltán és Ligeti György mára klasszikussá vált szólószonátái mellett három világelső-felvétel is megszólal a lemezen: Kurtág György Szókratész búcsúja és Dukay Barnabás két, a művésznek ajánlott darabja is most került először rögzítésre felvételen. Különleges Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak is: a csellista a zeneszerzővel egyetértésben a kottától kissé eltérve szólaltatja meg a darabot, így ezt a változatot csak ez a hangfelvétel őrzi.

„Rohmann Ditta 20–21. századi magyar zenében rajzolja meg saját előadói portréját. Neki ez nem kirándulás az exotikumba, nem valamilyen külső okból vállalt feladat. Rendre halljuk őt mai fiatal komponisták a hangszerrel és önmagukkal való kísérletezésében, innen tudhatjuk, milyen közeli számára mindenféle új irányzat. Nem is válik el, ahogy Bachhal, Debussyvel, vagy épp egy kortárssal foglalkozik: számára a zene nem idomul korszakhatárokhoz. Olyannyira anyanyelve a mai muzsika, hogy Eötvös művébe dramaturgiai-recitatív módon beleszól, azaz beleénekel, s elnyeri ezzel a szerző tetszését! A zeneszerzők csak örülhetnek, hogy ilyen rangú hangszeres művész már életükben úgy nyúl műveikhez, mintha azok klasszikusok volnának” – nyilatkozta a lemezről Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója.

Rohmann Ditta most publikált albumát megelőzően két olyan kiadvánnyal jelentkezett, melyeken a csellóművész nem szóló művek előadására vállalkozott: a J. S. Bach műveinek átiratait megszóltató lemezen (Sonatas & Partitas) partnere Fassang László, aki a világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként generációjának egyik legsokoldalúbb orgonaművésze és akinek tevékenységét Liszt-, Prima- és Gramofon-díjjal ismerték el. A 20. század dalirodalmából válogató albumon pedig – melyen hat műből négy szintén átirat – a csellista művészpartnere a Hungarotonnál korábban több lemezen szereplő zongoraművész és karmester, Rohmann Imre (Ditta & Imre Rohmann Play Bartók, Debussy, de Falla & Ravel). Ez utóbbi lemez 2017-ben „Az év magyar klasszikus zenei hanglemeze kategóriában” Gramofon-díjat kapott.

„Nagyszerű lehetőség volt számomra, hogy szabad kezet kapva a kiadótól olyan műveket rögzítettem az elmúlt évek során, amelyek különösen kedvesek számomra. A Solo Cello Portrait című lemezhez feledhetetlen zenei élmények fűződnek, hiszen a zeneszerzőkkel együtt dolgozhattam saját műveiken. A megelőző két albumnál pedig – tetézve a művészi élményt – egy örök emlék, hogy a számomra legkedvesebb művészekkel tehettem mindezt: a férjemmel és édesapámmal.” – vallott Rohmann Ditta.

A Solo Cello Portrait című lemezen megszólaló művekből 2018. december 4-én a Zeneakadémia Solti termében ad koncertet Rohmann Ditta.

Rohmann Ditta sokoldalú zenész, akit egyaránt láthatunk nagy koncerttermek szólistájaként csakúgy, mint világzenei formációban improvizálni, táncosokkal közös produkció főszereplőjeként, kamarazenészként és újabban színészként is. Eddig elért sikerei közül kiemelkednek a Junior Prima-, Artisjus- és a Lipcsei Bach-versenyen elért díjak, valamint lemez- és rádiófelvételei. Fontos számára, hogy az általa megszerzett tudást kamatoztassa, fejlessze és továbbadja. Tanárai közül legfontosabbak Perényi Miklós, Suren Bagratuni, Ivan Monighetti, Borisz Pergamensikov és Rados Ferenc voltak. Ditta korábban a Debreceni Egyetemen tanított, 2018 őszétől pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense. A Hungarotonnal fennálló együttműködés gyümölcseként öt lemeze jelent meg: J. S. Bach szóló szvitjei után a Rohmann Imrével, majd Fassang Lászlóval közös albumai az átiratokra koncentrálnak, míg Solo Cello Portrait című albuma kortárs magyar csellóművekből válogat.

1951-ben alapítja meg az állam a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatot (MHV), mely a 70-es évektől Hungaroton néven működik tovább. A kiadó klasszikus zenei kiadványai rendszeresen nyernek díjakat nemzetközi megmérettetéseken. A Diapason, a Goldberg, a Le Monde de la Musique, a Pizzicato és más szaklapok kitüntetésein kívül kiemelten említésre méltó a három MIDEM-díj a Dohnányi-hegedűversenyekért (1999), a Bartók-összkiadásért (2002) és a Bartók Új Sorozat elsőként megjelent SACD-jéért (A Fából faragott királyfi, Kossuth – szimfóniai költemény), valamint a Classical Internet Awards (2004) díja egy Kocsis Zoltán vezényelte Bartók SACD-ért. A Bartók Új Sorozat hegedűszonátákat tartalmazó része Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán előadásában a Gramophone Awards 2013 versenyében kamarazene kategóriában megkapta az „Év lemeze” díjat. A kiadó 2015-ben jelentette meg Beethoven összes zongoraversenyét Várjon Dénes és a Keller András vezényelte Concerto Budapest előadásában; a kiadvány 2016-ban Gramofon-díjat kapott „Az év legjobb magyar klasszikus zenei hanglemeze” kategóriában. A Bartók Béla születésének 135. évfordulóján megjelent Bartók the Pianist albumot ugyanezen versenyben „Az év legjobb archív felvételé”-nek választották és az International Classical Music Awards (ICMA) 2017. évi szavazásén a három legjobb felvétel közé jutott az „Archív” kategóriában.