Sík Sándor versei a Makám új lemezén

A Makám Encián c. lemezén, melyen Krulik Zoltán Sík Sándor verseire készült nyolc dalát két Mária ének keretezi, új csapattal jelentkezik.

Bede Sári énekesnő már több ízben erősítette a Makám sorait az elmúlt tíz év során, Gyulai Csaba pedig az együttes vokális korszakának kezdetén  volt ütőhangszeres játékosa és gadulkása a csapatnak. Szabó Árpád hegedűs újonnan csatlakozik a Makámhoz, míg Boros Attila basszusgitáros az alapformáció mellet az újnak is az erőssége.

A Makám három és fél évtizedes történetében voltak tisztán hangszeres korszakok is. „1999-ig instrumentális darabokat írtam. A Közelítések című LP a Hungaroton gondozásában jelent meg 1988-ban, s ezt követte a Divertimento, a Part és a Café Bábel című CD a kilencvenes években, a Fonó Records révén. Steve Reich művei, az Amadinda és a 180-as Csoport által játszott repetitív stílus engem is megihletett, s több lemezen dokumentálódtak ezen zenei világ ihlette darabjaim. A repertoár másik felét kitevő improvizatív zenéimnek is voltak kötött részei. A Kelet erős inspirációs forrás volt. Elsősorban az észak-indiai klasszikus zene tanulmányozása során szerzett kompozíciós tapasztalatokat és a balkáni ritmikát építettem be és kombináltam szerzeményeimben. Kurtág György tanácsára a Szaharán-túli afrikai törzsi zenét is górcső alá vettem. Ezek az inspirációk a későbbi dalaimba is beépültek, csupán a zenei formák változtak, rövidültek a dalforma kívánalmai szerint. A dal előtérbe kerülését egyébként a Fonó felkérése motiválta. Majd’ tíz évig ott adtam ki az újabb és újabb lemezeinket, melyeken Bognár Szilvia, Lovász Irén, Szalóki Ági és Palya Bea is énekelt” – idézte fel a Makám fordulatos, műfajilag is változatos történetének epizódjait Krulik Zoltán a Népszavának.

Az új lemez anyagát három koncerten mutatják be: először március 24-én, vasárnap 18 órakor budapesti Klebelsberg Kultúrkúriában, majd április 10-án, Győrött a Kovács Pál Könyvtárban, végül április 13-án, szombaton a székesfehérvári Szabadművelődés Házában.