A „Bazilika 800” jubileumi program részeként izgalmas koncertsorozatot rendeznek Pannonhalmán. Ennek apropóján készült az interjú a rendezvény művészeti vezetőjével, Illés Tamással, aki már 2007 óta dolgozik azon, hogy a műfaj megvesse lábát ezen a különleges inspiratív helyszínen. Szóba került a személyes motiváció, a múlt, meg persze a koncepció is, ami alapján az idei Pannonhalmi Jazznyár programját kialakították.
Iván Csaba
Egy borászattal foglalkozó marketingmenedzser hol találkozott életében először a jazz műfajával?
Édesapám szívesen hallgatta kedvenc zenéit a 70-80-as években olyan hangerővel, hogy születésem előtt csak édesanyám lett az egyetlen „védőburok” köztem és a progresszív rock között, de a jazz két fontos „érintésére” az életemben ma is jól emlékszem: az egyik egy hanglemez, a másik egy koncert. Ének-zenei tagozatos általános iskolában kórustag voltam, zongoráztam, doboltam, de mikor feltűnt Gyökér Krisztina tanárnőmnek, hogy meglepően gyorsan megbarátkoztam Bartók Kékszakállújával, meglepett az akkor itthon még alig ismert izlandi jazzbanda, a Mezzoforte Surprise Suprise című albumával. Jazz iránti azóta töretlen rajongásom másik oka egy koncert, 13 évesen megláttam egy fekete-fehér plakátot, Vukán György, Berkes Balázs és Balázs Elemér Creative Art Triójának koncertjét hirdette győri Petőfi Sándor Művelődési Ház. Édesapámmal mentünk el az azóta lebontott Ifjúsági Ház alagsori kamaratermébe. Messze nem volt teltház, inkább valami titkos szeánszra emlékeztetett, de amit hallottam, megváltoztatta az életem, mindenáron jazz-zongorista akartam lenni. Az élet messze sodort ugyan a zenetanulástól, de hálás vagyok azért, hogy Vukán Gyuri bácsinak – bár mindig utálta, ha „lebácsizom” – az elmúlt húsz évben még kétszer megköszönhettem itt a színpadi felkonferálásakor az akkori inspiráló élményt.
Mikor vetődött fel az ötlet, hogy az itt őshonos komolyzene, az orgonakoncertek és a kórusmuzsika mellé jazz is kerüljön a kínálatba?
Két évtizede Pannonhalmán az apátsági pincészet kialakításakor a környezetrendezés részeként épült egy díszkővel kirakott terület a szüretkor keletkező törköly tárolására. 2005 májusában e tér szomszédságában nyílt meg az a kóstolóterasz, melynek keleti panorámája a monostor lenyűgöző levendulaültetvénye. Később a hárs-, törökmogyoró- és gesztenyefákkal övezett hely hangulata ihlette meg az első Pannonhalmi Jazzterasz ötletét. A törköly helyére pódium került – kísérleti jelleggel, de hagyományteremtő céllal -, ahol a finom borok társaságában kiváló zenekarokat hallhattak a vendégek. A 2010-ben átadott étteremben ehhez társultak a VIATOR Jazzvacsorák, a 14-ben megnyílt Apátsági Major pedig lehetővé tette a Pannonhalmi Jazzmajor elindítását. Így lett a szőlőszüretig tartó kis fesztivál évente ismétlődő programmá. Idén újdonságként új koncerthelyszínként a gyógynövénykert debütál, most születik meg tehát új fogalomként a Pannonhalmi Jazz- és Gasztrokert.
A hely adottságai 250-300 vendég befogadását teszik lehetővé, mire figyelnek a speciális koncertkínálat kialakításakor?
2016-ban, amikor az apátság védőszentje, Szent Márton születésének 1700. évfordulójának ünnepeltük, akkor egy kétnapos nemzetközi jazzfesztivált rendeztünk. A bazilika újjáépítésének és felszentelésének nyolcszázadik évfordulóján a méltó közösségi ünnep részeként terveztük meg a Pannonhalmi Jazznyár koncertsorozatát. Jól illik a koncepciónkba a szabadság, a kötetlenség és a „lazaság” műfaja, a jazz, hiszen nálunk a vendégek kedvükre koccinthatnak, beszélgethetnek, a gyerekeik pedig bukfencezhetnek a domboldalon. Változatosságra és sokrétűségre törekszünk a mainstream, a be-bop, a swing, a blues és a crossover is megtalálható a kínálatban.
Június 21. Peet Project
Július 5. Little g Weevil & his band feat. Zolbert
Július 19. Váczi Eszter & quartet
Augusztus 9. Black Diamond big band feat. Berki tamás
Augusztus 16. Stereo Swing feat. Szűcs Gabi
Augusztus 30. Balkan Union
A zene- és borbarátok itt találnak részletesebb információt: https://apatsagipinceszet.hu/pannonhalmi-jazznyar-unnepi-hangulatban-bazilika-800/