Salzburg és Mozart: Így még soha!

Hol van a téli táj, az élő zene egy briliáns osztrák városkában, amely Mozarttól lett világhíressé és büszkén viseli is hagyományait? Helyette pandémia, online kultúra. És mégis… Az év első hónapjában ünnepli a világ Mozart születésnapját. Ezt a nevezetes ünnepet fogja közre immár több mint ötven éve a Salzburgi Mozart Hét. A művészeti igazgató, Rolando Villazón azonban nem hagyta, hogy a pandémia miatt elmaradjon a Mozart-ünnep, bár a harmadik, jelentősen rövidített műsortervet kellett kidolgoznia munkatársaival. Online, streamelt programsorozat üres nézőtérrel, de mégis Salzburgból: hirdetve az optimizmust, hogy a kultúra nem hagyja magát, sőt, átsegít a nehéz időszakokon, s legközelebb már élőben és személyesen is élvezhetjük a „muzsika valódi hangját”. Amikor jelen írás szerzője megírta ezzel a címmel a legendás salzburgi fesztivál történetét, nem sejthettük, hogy nemsokára lezárnak a határok és az internet, valamint a hangzó-képi-írott kultúra lesz fő szellemi táplálékunk és vigaszunk ebben a vészterhes időszakban. A szokatlan körülmények között megtartott tíz koncert megtekinthető a „fidelio” osztrák-svájci klasszikus zenei portálon (www.myfidelio.at), illetve a Mezzo és a Medici televízió programjába is bekerültek. 

Székely György

Az indítás egy igazi szenzáció volt! Egy eddig teljesen ismeretlen kis Mozart-művet mutattak be: a darab az Allegro D – K.626b/16 címet viseli. Valószínűleg 1773-ban komponálta a tizenhét éves Mozart, aki olaszországi utazásából tért vissza szülővárosába, Salzburgba. Ulrich Leisinger, a Mozarteum Alapítvány vezető kutatója szerint a kottán látható, hogy nagyon gyorsan íródott, nem is kottapapírra,  Mozart saját maga húzta a kottacsíkokat. A kis kotta sok kézen ment keresztül az évszázadokon: Mozart legfiatalabb fiától, Franz Xaver Mozarttól került egy amatőr zenészhez, Aloys Fuchshoz. Egy ideig nem követhető a sorsa, majd 1880-ban bukkant fel egy bécsi antikvárium gyűjteményében. 1899-ben, egy aukción kalapács alá került, s ebből az alkalomból került be a Köchel-jegyzékbe is. A salzburgi Mozarteum Alapítvány 2018-ban vásárolta meg a kottát egy francia-holland mérnöktől, aki egy párizsi kereskedőtől jutott hozzá. Alapos kutatómunka következett, hogy megállapítsák a valódiságát. Ehhez helyi és külföldi szakértőket is bevontak, akik alaposan megvizsgálták és végül megerősítették eredetiségét. Rolando Villazón szerint egy 94 másodperces darab ugyan nem mondható hosszúnak, de mivel Mozarttól származik, mégis egy kis zenei univerzum tárul fel előttünk.

A töredékes szerzeményt Szong Dzsin Cso dél-koreai zongoraművész adta elő a fesztivál nyitónapjának délutánján. A 26 éves fiatalember 2015-ben került a nemzetközi zenei élet reflektorfényébe, amikor megnyerte a varsói Nemzetközi Chopin Zongoraversenyt. 2017-ben már Lang Lang helyett ugrott be a Berlini Filharmonikusok ázsiai turnéján. A Deutsche Grammophon kiadó pedig már öt CD-t jelentetett meg vele. Az ismeretlen Mozart-mű előadása előtt (ld. link) azt is elmondta, gyerekkora óta mennyit jelent neki Mozart zenéje. 

https://www.youtube.com/watch?v=vmxZVMU1Gpg

Az esti nyitóelőadáson, a  Salzburgi Mozarteum zenekarának koncertjén a 9 éves Mozart egy koncertáriáját Rolando Villazón szólaltatta meg, a csodás fuvola-hárfaversenyt a kiváló fuvolista, Mathilde Calderini és a világszerte népszerű hárfaművész, Xavier de Maistre adta elő. „A Figaro házassága minden idők legnagyszerűbb operája” – kommentálta Villazón, amelyből egy rövid blokkot Giulia Semenzato és Luca Pisaroni társaságában elő is adott. A teljes nyitóelőadást Keri-Lynn Wilson kanadai származású karmesternő vezényelte, aki talán a világ egyik legmagasabb dirigense a maga 185 centiméterével. Fiatal korában ezt hátránynak élte meg, de idézem: „mikor New York-ba érkeztem, ez hirtelen kifejezetten előnyössé vált ebben a zsúfolt városban” – nyilatkozta a Vogue magazinnak. Wilson amúgy 17 éve a New York-i Metropolitan igazgatójának, Peter Gelbnek a felesége. Karmesteri képességeit nagyra értékelik a világban, hiszen a Covent Gardentől a Wiener Staatsoperig mindenütt vezényel. 2020-ban Németország legelismertebb klasszikus magazinja, az Opus Klassik az „év karmestere” díjat ítélte oda Wilsonnak Rossini:Sigismondo című operájának DVD felvételéért. Az idei salzburgi nyitókoncert az Arte tv jóvoltából díjtalanul megtekinthető a YouTube-on.

(Nyitókoncert- A Salzburgi Mozarteum zenekarát Keri-Lynn Wilson vezényli -fotó: Wolfgang Lienbacher)

A Mozart Hét redukált programja során Cara sorella mia (Drága nővérem) címmel egy bensőséges koncertet rendeztek Mozart lakóházának úgynevezett  „Táncmester-termében”. Mozart nővére, Maria Anna, becenevén „Nannerl”  gyermekkori koncertpartnere, majd lelki támasza volt egész életében. A fiatal osztrák sztárhegedűs Emmanuel Tjeknavorian Mozart „Costa“-hegedűjén játszott, Marie Sophie Hauzel német zongoraművésznő pedig Mozart „Walter” fortepianóján. A Tetthely című filmből is ismert, népszerű színésznő, Adele Neuhauser Mozart 1770 és 1788 között Maria Annához írt hangulatos, sokszor ironikus leveleiből olvasott fel. Mozart mindenben nagyon adott ugyancsak rendkívüli tehetséggel megáldott nővére véleményére, aki – édesapja nyomására – családanyaként és zenetanárként élte életét.

Jelenetek egy házasságból címmel Salzburgban a Mozart Héten nem Ingmar Bergman filmjét mutatták be, hanem Mozart és felesége, Constanze kapcsolatát illusztrálták egy pasticcióban, Mozart hangszeres és vokális műveiből összeállított „daljátékban”. A Thomas Hengelbrock vezette Balthasar-Neumann régizenei együttes egy szoprán (Katharina Konradi) és egy tenor (Jonathan Abernethy) közreműködésével illusztrálta kettejük szerelmét.

Mozartiade címmel Mozart dalterméséből adott elő az ünnepelt mezzoszoprán Magdalena Kožená, valamint Sylvia Schwartz szoprán, Mauro Peter tenor és Jelena Bashkirova zongoraművésznő – Daniel Barenboim felesége - közreműködésével.  

„Barátságuk 70 éves” - írja nem túl tapintatosan a fesztivál sajtóanyaga, de a hír igaz: Martha Argerich és Daniel Barenboim is Argentínában született, s gyermekkoruk óta jól ismerik egymást. Jóbarátok, sok-sok éve zongora-duó partnerekként is koncerteznek. Mozart-estjük, benne kétzongorás és négykezes darabokkal, mindkettejük legbelsőbb zenei vallomása volt. 

További két Mozart-kamaraestet is élvezhetett a virtuális közönség: felléptek a Bécsi Filharmonikusok művészei, köztük Varga Tamás gordonkaművész, szólamvezető. A 2012-ben alakult francia Van Kuijk kvartett vonósai is muzsikáltak, ők arról is nevezetesek, hogy a Wigmore Hall nemzetközi vonósnégyes versenyének első helyét is magukénak tudják.

(Regula Mühlemann és Rolando Villazón - Papageno és Pamina kettőse A varázsfuvolából, Camerata Salzburg, vezényel Giedrė Šlekytė

- fotó: Wolfgang Lienbacher)

A Camerata Salzburg Végh Sándor legendás működése óta nívós és népszerű együttes. A francia sztárhegedűs, Renaud Capuçon és Regula Mühlemann fiatal,  svájci énekesnő közreműködésével adtak elő népszerű Mozart-műveket a most debütáló, litván karmesternő, Giedrė Šlekytė irányításával. 

A Mozart Hét rendezői a zárókoncertre is parádés programot állítottak össze: Daniel Barenboim a Bécsi Filharmonikusokat dirigálta, majd eljátszotta Mozart c-moll zongoraversenyét, valamint közreműködött a zárókoncertre Salzburgban termett Cecilia Bartoli produkciójában is, a különleges szépségű Ch’io mi scordi di te? (Hogy elfeledkeznék rólad?) koncertária előadásában.

(Ch’io mi scordi di te? - Cecilia Bartoli,  Daniel Barenboim - fotó: Wolfgang Lienbacher)

Mozart-ősbemutató, tehetséges fiatalok, világsztárok és egy végtelenül lelkes intendáns-műsorvezető, Rolando Villazón. Talán mégis Salzburgban érezhetjük magunkat? Próbáljuk meg!