Bécsi táncos esték

A Hungaroton legújabb, Soirées de Vienne című lemezén a bécsi táncos estéket megidéző, romantikus zongoradarabokat hallhatunk a Liszt- és Junior Prima Díjas, korának egyik legkiemelkedőbb zongoraművésze, Farkas Gábor előadásában. A kiadvány a boltokban és az interneten (Apple Music, Spotify, YouTube Music, Deezer, iTunes Store, Amazon Music, Tidal, Qobuz) március 4-től érhető el.

A Schubert és Beethoven-korabeli Bécsben a táncos mulatságok elképzelhetetlenül népszerű szórakozási formának számítottak. A zeneszerző megbecsülését jelezte, ha megbízást kapott tánczene komponálására ezekre az ünnepségekre. A virtuóz Liszt Ferenc koncert-repertóriumában mindig nagy szerepet kapott az improvizáció, az adott pillanatban születő zene bűvölete, amelyben a romantikus művész lelke a legközvetlenebbül kifejeződhetett. Legnépszerűbb és legsikeresebb feldolgozásai Schubert-átiratai voltak, amelyekkel nemcsak Bécsben váltott ki frenetikus tapsot. Harmincöt Schubert-tánctételt dolgozott fel, 1852 körül ezeket egy kilenc ciklusban adta közre Soirées de Vienne - Valses caprices d’après Schubert (S427) címmel. Az albumon a 6. és 7. ciklust hallhatjuk, ezek Schubert Valses Nobles (D 969), Valses sentimentales (D779) egyes darabjainak, illetve a D783-ból válogatott német és skót táncok feldolgozásai. Rögtönzés és keringő egyben: egy sajátosan liszti keringő, a Valse-Impromptu (S213), Liszt korai koncertelőadói éveinek sikeres darabja egészíti ki a „bécsi estek” hangulatát. A felvételt lezáró kompozíció Alfred Grünfeld osztrák zongoraművész, zeneszerző (1852–1924) Soirée de Vienne (op. 56) címen posztumusz kiadott keringőparafrázisa ifj. Johann Strauss A denevér c. operettjének és egyéb műveinek motívumaira.

 

 

„Farkas Gábor, aki nemrég Schumann "szimfonikus fogantatású" zongoraműveiben mutatta meg a romantikához való különleges affinitását, most Bécs szalon-hangját nyújtja át a hallgatónak. A bécsi "estélybe" bevonja Schubert rögtönző karakterű impromptuit, a Schubertet pianisztikusan továbbgondoló Lisztet, sőt, hozzáteszi Grünfeld parafrázisát A denevér motívumaira. Mindezzel - mintegy a rögtönzés szellemét megőrizve is - igényes szerkesztéssel avat be a romantika e másik jellegzetes vonalába, s idéz körénk 19. századi császárvárosi hangulatot.” – nyilatkozta a lemezről Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója.

„Mindig nagy öröm és megtiszteltetés a Hungarotonnal együttműködni és egy új albumot megjelentetni. Az előző felvételekkel ellentétben ez az album nem egy szerző művei köré csoportosul, hanem jelen esetben egy város zenei sokszínűségét kívánja bemutatni. Bécsben szinte minden jelentős komponista és hangszeres játékos megfordult, hihetetlenül gazdag zenei élet jellemezte és jellemzi a mai napig. Jelen kiadványban Schubert, Liszt és Johann Strauss műveit ismerheti meg a hallgatóság. Schubert Op. 142.-es négy Impromptui után Schubert-Liszt átiratokat, melyek a Bécsi esték címet viselik, valamint Johann Strauss A denevér című operett témáira komponált virtuóz átiratot hallhat a nagyérdemű, Alfred Grünfeld átiratában, amely átirat sokban hordozza magában Liszt Ferenc transzkripcióinak stílusjegyeit is és ugyancsak Soirées de Vienne áll a kotta címoldalán. Remélem sokaknak fognak örömet okozni ezek a gyönyörű művek. A Hungaroton mellett hadd fejezzem ki hálás köszönetemet a csodálatos zenei rendezőnek, Aczél Péternek, akivel mindig öröm együtt dolgozni!.” – vallott Farkas Gábor.