Liszt Ferencről általában a 19. századi romantika ünnepelt zongoraművésze és zeneszerzője jut eszünkbe, akiért egész Európa rajongott. Aki önzetlenül segítette kollégáit, aki megalapította a budapesti Zeneakadémiát, akiért megőrültek a nők. Még a reverenda is jól állt neki, abban is imádta a gyengébb nem. A mélyen hívő Liszt imázsa azonban mintha háttérbe szorulna, pedig a vallás gyermekkorától meghatározó volt életében. Liszt és a hit – ehhez ad fontos adalékokat az 1869-1884 között keletkezett Liszt vallásos műveiből válogató Septem Sacramenta című lemez.
Kovács Ilona
A CD kivételes, elmélyült, bensőséges hangulatát két kórusnak köszönhetjük: az Ensemble Gilles Binchois-nak (karigazgató: Dominique Vellard) és a Chœur Altitude-nek (karigazgató: Cyprien Sadek). Az együttesek tagjaiból állt össze a lemezen hallható Liszt-művek előadásához szükséges férfikar, nőikar és vegyeskar. A hangzás magával ragadó, amiben a – kiváló kórustagok mellett – a templom akusztikájának is nagy szerepe van. A felvételek egy kis francia falu, Ligugé apátságában készültek, ahol már a 4. században kolostor működött. Az eredeti középkori templom a francia forradalom martalékává vált, a mostani apátsági épületegyüttes a 19. század közepén nyerte el ma is látható formáját, amiben manapság is bencés szerzetesek élnek és dolgoznak. A tizennégy kórustétel mellett még két olyan művet is hallhatunk, melyeket szólóhangra és harmóniumra komponált Liszt. A Sancta Caecilia (Fiat cor meum) című műben Junko Takayama, míg a Le Crucifix-ben Anna-Marie Lablaude énekli a szólót, mindketten a Ensemble Gilles Binchois tagjai. Szólóik nemcsak gyönyörűen előadottak, de egyben arra is rávilágítanak, hogy a kórusokban szólista kvalitású művészek énekelnek. Minden számban fontos szerepet tölt be a harmónium, mely a 19. században élte virágkorát. Nemcsak olyan kisebb templomokban és kápolnákban használták, ahol nem volt pénz orgonára, de magánszemélyek is szívesen áldoztak erre a kissé fátyolos hangszínű instrumentumra. A mindig háttérben lévő, de folyamatosan jelenlévő hangszer megszólaltója, Kurt Lueders elismerésre méltó művészi alázattal végzi feladatát. Kiemelni nehéz lenne bármelyik tételt is. A lemez címadója, az 1878–84 között komponált Septem Sacramenta terjedelmével is kitűnik a többi közül, de a férfikar által megszólaltatott nyitó- és zárószám, a Tantum ergo és a Pater noster különösen mélyen érinti meg hallgatóját.
Kiadó: Evidence
Katalógusszám: EVCD089