„Mágikus”, „felvillanyozó” – a nemzetközi kritikák visszatérő jelzői
„Van valami zsigeri, fizikai dinamizmus abban, ahogy együtt mozdulnak, ami minden koncertjüket a zenekar és a közönség közös történésévé avatja” – írja a Guardian a 40., jubileumi évadát kezdő Budapesti Fesztiválzenekar londoni fellépése után. Az Edinburgh Music Review „zavarbaejtően jó, színtiszta szórakozásként” értékeli a BFZ első, rögtön két koncertet is kínáló edinburgh-i estéjét.
Gramofon
Az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál tavaly kinevezett művészeti igazgatója, Nicola Benedetti életre hívta a rezidens zenekar intézményét, s erre a szerepre elsőként a Budapesti Fesztiválzenekart kérte fel. A BFZ így nemcsak négy koncertet adott az Usher Hallban (aug. 8., 9., 10.), de az első során Fischer Iván éppen Benedetti kérdéseire válaszolva fejtette ki, és szemléltette mindazt, amit a klasszikus zenekarok jövőjéről gondol. A BBC Proms 2018 után hívta meg sorozatába újra a BFZ-t, a zenekar két nap alatt háromszor tölthette meg a Royal Albert Hall hatezer fős nézőterét (aug. 12., 13.).
fotó: Zentai Róbert
A két turnéhelyszín közönsége minden színében megismerhette a BFZ zenei világát. Edinburgh-ban az itthon is rendkívül népszerű Midnight Music koncertformát keltették életre, Londonban pedig az egyik hangverseny programja alakult a Közönség választ koreográfiája szerint. „Míg a kottatáros sürögve-forogva osztotta ki a partitúrákat, addig a közönséget magyar népzenével, jazzel, klezmerrel szórakoztatták, sőt a zenészek Monteverdi-madrigált énekeltek. Ezt nevezem sokoldalúságnak.” – írja a Guardian. Még a turnékoncertek hagyományosabb, jellegzetesen magyar programja is kínált meglepetést: az egyik edinburgh-i koncerten Bartók Hét egyneműkara a National Youth Choir of Scotland (NYCOS) közreműködésével szólalt meg. A skót lánykar magyarul tanulta meg és szövegkönyv nélkül adta elő a dalokat, a Scotsman tanúsága szerint „makulátlan precizitással”.
A nemzetközi sajtóvisszhang Fischer Iván karmesteri, zenepedagógusi és showmani képességeit is hangsúlyozza. Az Edinburgh Music Review „mágusnak” nevezi, „az embernek, akire a karizmatikus szót kitalálták”. A The Arts Desk arra emlékeztet, hogy „Fischer soha nem a könnyebb megoldást választja, ha valami extrán kreatív dolgot is csinálhat helyette”. A zenekart a turné két állomására elkísérő magyar Forbes egyenesen „a karmesterek Mick Jaggeré”-nek nevezi az alapítót.
fotó: Zentai Róbert
A BFZ-hez egy edinburgh-i és két londoni koncerten is Schiff András csatlakozott szólistaként. „Schiff és Fischer zenei interakciójánál nehéz elképzelni meggyőzőbb példáját annak, amikor régi barátok élvezik egymás társaságát”, vélekedik a Bachtrack, míg a Guardian szerint olyan „az odafigyelés a karmester, a zenekar és a szólista között, mintha régi barátok osztoznának valami nemes évjáratú boron”.
A koncertkritikák Schiff kivételes játéka mellett elismerően idézik fel Anna-Lena Elbert, fiatal német szoprán közreműködését egy Ligeti György-opera három dalában, de a BFZ néhány szólamvezetőjét is név szerint méltatják. A Telegraph kiemeli Ács Ákos klarinét-, és Jóföldi Anett fuvolajátékát Bartók 3. zongoraversenyének előadásában, és több kritikus több mű kapcsán is méltatja a BFZ kürtszekciójának kifejezőerejét. Az Edinburgh Music Review örömmel idézi fel azt a pillanatot, amikor „a világ egyik kivételes hegedűvirtuóza, Nicola Benedetti megbabonázva hallgatja” Kádár Istvánt, aki két társával erdélyi magyar táncok autentikus változatát mutatja be bevezetésül a Bartók-darab nagyzenekari előadásához.
Mintha mennydörgés lökne le a székedről
A koncertsorozat utolsó elhangzó darabja Beethoven Eroicája volt, amely nemcsak a Royal Albert Hall arénájának szenvedélyes közegében aratott zajos sikert. Az Evening Standard Fischer sajátos felfogását ünnepli, amely képes a zenekar erősségeit, a játékmód „érzéki, lágy textúráját” érvényre juttatni. A Financial Times kritikusa a „lenyűgöző” előadást olyan „kiemelkedő Eroicának” találta, „amilyet a BBC Proms közönsége jó pár éve nem hallhatott már”. A Telegraph a zenekar „ragyogó hangzását” dicséri, amely a műnek „epikus, mégis izgalmas kiterjedést” ad. A Bachtrack kritikusa hasonlatot keresve a „felvillanyozó” előadáshoz, bevallja, úgy érezte magát, mintha mennydörgés szele érte volna az ülőhelyén, vagy mintha „elektródákat rögzítettek volna minden receptorához, amely öröm érzékelésére képes”.
A turnéról hazatérő zenekar stúdióba vonult, hogy lemezen is rögzítse Beethoven 3. szimfóniáját, a felvétel jövőre kerül forgalomba. A BFZ azonban jóval hamarabb, szeptember 2-án a Hősök terén elő is adja az Eroicát, a főváros 150. születésnapját ünneplő ingyenes szabadtéri koncerten.
A BFZ-nek a BBC Proms sorozatában adott három koncertjét felvételről is meg lehet hallgatni az alábbi linkeken:
Prom 37: Budapest Festival Orchestra
Prom 38: Audience Choice
Prom 39: Ligeti, Bartók and Beethoven