Bertrand Chamayou egészen fiatalon, kilenc éves kora körül ismerkedett meg Olivier Messian (1908–1992) Vingt regards sur l’Enfant-Jesus című nagyszabású, húsz tételes zongorakompozíciójával. (Leggyakrabban a Húsz pillantás a gyermek Jézusra fordítással találkozunk, de a „regards” több jelentéssel is bír, szemlélődést is jelent.) A művészt Messian alkotása gyermekkora óta foglalkoztatja, azóta sem engedi, és mióta csak el tudja játszani, műsorán tartja.
Kovács Ilona
A francia zeneszerző viszonylag rövid idő alatt alkotta meg monumentális zongoraciklusát. Egy 1944. januárjában kapott felkérés után még ugyanabban az évben – március és szeptember közötti alkotómunkát követően – befejezte a sorozatot. A darabok hosszúsága változó: vannak tíz percet meghaladók és egészen rövidek is. Időbeli kiterjedését jelezi, hogy két CD-n fért el, bár igaz, hogy nemcsak ezek szerepelnek a zongoraművész műsorán, hanem olyan művek is, melyeket szerzőjük vagy Messiannak ajánlott, vagy pedig hozzáírt hommage. (Összesen több mint 140 percnyi tiszta játékidőről beszélünk, ebből közel két órát tesz ki Messian kompozíciója.) Valószínűleg nem járunk messze az igazságtól, ha szvitként értelmezzük a művet, mert – bár egyes tételeket kiragadva is meg lehet szólaltani (gyakrabban hallható néhány kiválasztott tétel, mint az egész sorozat) – az egyik rész hat a másikra. A zeneszerző ugyanakkor egy sajátos rondóformát is létrehozott a darab szerkezetével, mivel az 1. és az 5., a 6. és a 10., a 11. és a 15. és a 19. és a 20. tétel – ha nem is rondótémaként, de bizonyos értelemben keretként szolgál a köztes négyszer három tételhez. A kerettételek Isten témájaként aposztrofálhatók. A komponista lebilincselően gazdag zenei nyelvet használ, a zenetörténet számos korszakára ráismerhetünk, a gregoriántól kezdődően sokfajta inspiráció felbukkan. Az egyes részek nemcsak technikailag nagyon nehezek, hanem a bennük rejlő érzelmi kifejezések hű visszaadása is próbára teszi előadóját és – különleges szellemi kalandként – hallgatóját is. Aki egyben hallgatja meg az egészet, egy egészen egyedülálló spirituális élménnyel gazdagodik. Az előadás kitűnő, magával ragadó, lenyűgöző. A monumentális Messian mellett felbukkan még egy-egy rövidebb, a zeneszerző előtt tisztelgő alkotás, melyeket Anthony Cheung (*1982), Tóru Takemitsu (1930–1996), Tristan Murail- (*1947), Kurtág György (*1926) és Jonathan Harvey (1939– 2012) jegyez.
Kiadó: Erato
Katalógusszám: 0190296196669