Messziről feltűnő, nagy fehér betűkkel RACHMANINOV neve, a sötét háttérből vakítóan kitűnik az előadóé, angol formában: Valentin Magyar. Vélhetőleg elsősorban a nemzetközi (nem kizárólag szakmabeli) potenciális vásárlóközönség tájékoztatására címként az került a borítóra, hogy SENTIMENTAL MOMENTS. Remélhetőleg senki sem gondol ennek olvasásakor a némiképp pejoratív szentimentálisra, hanem – már csak a szerző neve is hozzásegíti az érdeklődőt, hogy érzelmest várjon, éspedig nem csak pillanatokig.
Fittler Katalin
Az irodalomkedvelőnek a címről eszébe juthat akár Laurence Sterne Érzelmes utazás (teljes címén … Francia- és Olaszországban), és a felvételt meghallgatva még arra is gondolhat, hogy van valami rokon a kétféle „sentimental”-ban. Ha Sterne témája valójában az ÉN, „amikor nem történik vele semmi”, ha úgy tetszik, afféle portré „belülről” – nos, értelmezhetjük a műsort a fiatal zongoraművész olyan portréjának, amelyet ő maga igaznak, hitelesnek vállal. A CD-borító hátoldalán arról tájékoztatja az érdeklődőt, hogy első lemeze repertoárját Rachmaninovnak a számára legkedvesebb, zongorára komponált műveiből állította össze. Érdemes felfigyelni erre a mondatra! És arra is, ami mögötte van!
A 2000-ben született Magyar Valentin lehetőséget kapott első szólólemeze műsorának összeállítására. Ritka adománya a sorsnak. És a választás (a hangzó eredménnyel) visszaigazolta a megelőlegezett bizalom jogosságát. Ritka önismeretről tanúskodik a program (akkor is, ha valószínűleg átbeszélte tanáraival, művész-barátaival), amelynek átgondoltsága egyszersmind szakmai felelősségről is tanúskodik. Kétség nem férhet ahhoz, hogy valamennyi rövid terjedelmű darab (a legrövidebb nem haladja meg a másfél percet, s a leghosszabb szinte egyedülálló a maga 7 és fél percnyi terjedelmével) rendkívül igényes, mondhatni, technikailag (is) nehéz. És a stúdiófelvétellel debütáló annyi engedményt sem tesz a „közízlésnek”, hogy a legnépszerűbb Rachmaninovot is műsorra tűzze!
Tizenöt darabot választ, és quasi ráadásként Rachmaninov átiratában Fritz Kreisler Liebesleid (Szerelmi bánat) című tételét. A 15 között egy korai mű található, az Op. 3. Fantázia-sorozat nyitódarabja, az Elégia, két opuszból (23, és 32) 3-3 prelűd, és az Études-Tableaux két sorozatából (Op. 33, 39) három, illetve négy etűd. (A Tanulmány-képek közül kevéshez adott programot a szerző- ezek közül is választott néhányat Magyar Valentin.)
Művészi felelősségre vall, hogy mintegy végigkomponált hallgatnivalót tervezett, s ezen az érzelmi képeskönyvön belül hangnemi érzékenységről is tanúbizonyságot tett. Feltűnő egyébként a moll darabok túlsúlya, a 15 kompozíció közül mindössze három dúr hangnemű (a műsor 5. számaként hallunk C-dúr prelűdöt, 9. számként Esz-dúr prelűdöt, majd 12.-ként C-dúr etűdöt). Tudatos tervezésre vall (és kifinomult zeneiségre), hogy többször sorjáztat azonos hangnemű, különböző tételtípusú darabokat. És szélesebb hangnemi foltot hoz létre, amikor minore-maggiore váltásokkal él.
A részletesen taglalt „műsorszerkesztői” tudatosság azonban csak karcsú szeletét adja az össz-élménynek, amikor ezt a személyes érzelem-albumot hangzó valósággá teszi. A romantikus hangulatba révült hallgató már-már megkockáztatná: a szeretet vezérli ujjait – de tudjuk, korántsem csupán az ujjtechnika eredménye az össz-hatás. Ami még feltűnő, az a hivalkodásmentesség. (Hogy „egyszerű”, avagy”egyszerűségre törekvő” lenne az előadásmódja, annak maga a megszólaltatnivaló mond ellent.) Valamiféle közvetlenség árad a zongoristából, mintha saját érzéseit tolmácsolná a kompozíciók által. A hallgatóban fokozatosan erősödik az érdeklődés – ettől akár végtelenítve is tudná hallgatni a műsort.
Magyar Valentint már csak eddigi verseny-eredményei is pódiumra-termett előadónak értékelhetjük. Első felvételéből kiderült: otthonosan érzi magát a stúdióban is. A zongorista-növendék, aki 14 évesen a Virtuózok középdöntőjéig jutott, a Zeneakadémia Rendkívüli Tehetségek képzőjétől hamar mesterfokra jutott. Külön öröm, hogy felfigyelt tehetségére a Klasszikus Koncert ügynökség, amely 2022 december 1-jétől impresszárióként könnyíti a rendkívüli tehetség érvényesülését (pódiumon és hangfelvételeken egyaránt).
Hungaroton – HCD 32896