Nemcsak hangzásban, hanem látványban is páratlan élményt kínál a 20. Arcus Temporum augusztus 23-25. között Pannonhalmán. A művészeti fesztivál nyitókoncertjét most először szabadtérre, méghozzá az idén 800 éves Szent Márton-bazilika előtti bástyára tervezi a Pannonhalmi Főapátság. Az egyébként is lenyűgöző épület, a lemenő nap fényében még különlegesebb háttérként szolgál majd a hangversenynek, amelyen Eötvös Péter és Mozart darabjait élvezheti a közönség. Ahogy az egész fesztivál alatt is e két zeneszerző művészete lép párbeszédbe egymással.
Gramofon-összeállítás
Lépések. Ezt a címet viseli a fesztivált felvezető sétakoncert. A Lombkorona-sétány Eötvös-ösvénnyé változik, a megállókon a nemrégiben elhunyt Eötvös Péter zeneszerző kilenc rövid műve csendül fel. Azok, amelyeket ő maga válogatott ki. Korunk egyik legkiválóbb muzsikusa ugyanis még részt tudott venni a fesztiválon elhangzó darabjainak összeállításában. Ahhoz különösen ragaszkodott, hogy a fuvolára és együttesre írt nyolctételes, A szél szekvenciái című műve elhangozzon az Arcuson. Kívánságához pedig tartják is magukat a szervezők, a szerzetesközösség vasárnapi napközi imaóráját tagolják a darab részletei. A szombati zsolozsmát pedig szintén egy Eötvös-alkotás kíséri.
Az Arcus további koncertjein is hangsúlyos szerepet kap a kortárs, magyar komponista, és művészete Mozart műveivel lép párbeszédbe. A nyitókoncert is ezt a címet viseli – Párbeszédek. A hangverseny nyitó műsorszámának címe: Dialógus Mozarttal, amelyhez Eötvös Mozart-töredékeket használt fel. Erre felel Mozart Esz-dúr versenyműve, majd A-dúr klarinétversenye, ami után ismét Eötvös „veszi magához a szót”, míg végül a hangversenyt a bécsi klasszikus lebriliánsabb szimfóniája, a „Haffner” szimfónia zárja. Mindehhez pedig a 800 éves Szent Márton-bazilika szolgáltat impozáns hátteret, hisz a hangversenyt a templom előtti térre tervezik.
A szombati kamarakoncerten pedig nem csak Eötvös és Mozart lép interakcióba egymással. A hangversenyt Mozart kevés moll hangnemű darabjának egyikével nyitják. A c-moll adagio és fúga Bach nyomán született, de mozarti dialektusban. A koncerten elhangzó egyik Eötvös-darab pedig liszti hangvételben zenésíti meg Ulysses szavait. Ahogy azt Mona Dániel zenetörténész megfogalmazta a Szavak címet viselő kamarakoncert arra keresi a választ, hogy hol vannak a zenei hangok határai, és hol kezdődik a beszéd? Hogyan lesz egy beszélt szövegből zene anélkül, hogy énekhangot használnánk.
A szombat esti koncert a Találkozások nevet kapta, mert a hangversenyt a zenei találkozások jellemzik. A D-dúr kürtverseny egyrészt Mozart és annak a Joseph Leutgebnek a találkozása, aki számára a zeneszerző minden szólókürtre írt művét írta, de tetten érhető a komponista és a darabot befejező Süssmayer gyakran merész humora is. A főapátság lenyűgöző klasszicista teremkönyvtárában elhangzó Eötvös-darab, a Hommage à Domenico Scarlatti a barokk mester egyik áriáját dolgozza fel. Ezt Eötvös több mint félezer Scarlatti-szonáta végigjátszása után választotta ki. Szólószerephez ritkán jutó két hangszer – fuvola és hárfa – találkozik ezen az estén Mozart kettősversenyében, amit egy újabb Eötvös-darab követ, végül a koncertet Mozart zárja.
Idén is kivételes zenei és egyben spirituális élménynek ígérkezik a vasárnap hajnali koncert. A Bazilika ónix ablakán átszűrődő felkelő nap fénye különleges atmoszférát teremt, amelyben – ahogy a koncert címében is szerepel – meglepetések várják a közönséget. Itt hangzik el Mozart egyetlen e-moll műve, amely akkor született, mikor a szerzőt váratlan fordulatok érték: elhagyta első szerelme és nem sokkal később elvesztette édesanyját. Bánatát pedig zenébe öntötte. A hajnali hangversenyen elhangzó Eötvös-darabban pedig az improvizációé lesz a főszerep. Mona Dániel írja, hogy egyfajta klasszikuszenei karaoke-ként Eötvös egy citera, egy nyenyere és egy szintetizátor segítségével létrehozott egy alapot, amelyre bármennyi és bármilyen hangszeres művész rögtönözhet. Így a márciusban elhunyt szerzővel egy minden bizonnyal megható interakció fültanúja lehet a közönség.
A vasárnapi zárókoncert stílszerűen a Búcsúzások címet viseli. Egy imádott személytől vett búcsú fájdalmáról mesél Eötvös itt elhangzó Respond című darabja, amely korábbi bárcsaversenyének átdolgozása. A szomorúsággal telített művet Mozart Gran Partitája oldja, amely szép pillanatokkal és pozitív üzenetekkel bocsátja útjára a fesztiválozókat.
Az Arcus Temporum XX művészeti vezetője Keller András, míg házigazdája Mácsai Pál. A fesztiválon mások mellett hallhatjuk a Concerto Budapest kiváló szólistáit, Várjon Dénes és Simon Izabella zongoraművészeket, a Keller Quartetet és a Korossy Quartetet is. A gazdag zenei kínálat mellett az idei Arcuson is irodalmi, képzőművészeti és spirituális élményekkel várják a közönséget. Utóbbi kettő között a Bazilika800 emlékévre reflektáló programokat találunk. Míg irodalmi díszvendégként a jelenleg Amerikában élő, az Oscar-díjas Saul fia film főszereplője érkezik. Röhrig Géza ezúttal írói munkásságába enged betekintést.
A teljes program a fesztivál honlapján, a www.arcustemporum.com oldalon érhető el.
Kiemelt kép: