A chicagoi bőgős/guimbri-játékos Joshua Abrams 2010-ben hozta létre Natural Information Society (NIS) elnevezésű kvartettjét, melyben a zenekarvezetőn kívül élettársa, Lisa Alvarado (harmónium), Mikel Patrick Avery (dob) és Jason Stein (basszusklarinét) kapott helyet.
Máté J. György
E négyfős mag az állandó bővülés jeleit mutatja: független kiadóknál (Eremite és Drag City) megjelent eddigi hét lemezükön a csapatot a főleg chicagoi free szcéna krémje egészíti ki, így Tomeka Reid csellista és Nicole Mitchell fuvolista, Evan Parker tenorszaxofonos, Jeff Parker gitáros, vagy Frank Rosaly és Hamid Drake dobos/ütős. Alkalmasint tentetté terebélyesedik a NIS.
Ha az együttes stílusát „world jazz”-ként határoznánk meg, indokolatlanul szűkítenénk a teret, melyben a zenéjük mozog, ugyanis szinte számonként változik a karakter az eksztatikus jazztől a posztmodern minimalizmusig, illetve posztrockig, vagy az észak-afrikai gnawa zenétől a hindusztáni klasszikus muzsikáig. Abrams a hosszabb, repetitív, meditációra is alkalmas formákat, a transzcendens élményeket támogató transzzenei megoldásokat kedveli; improvizációkkal szintén él, ezek főleg egy központi skála vagy motívum köré épülnek. Legyen azonban akármi a kompozíció meghatározó jellege, a zene, a maga fokozatosan kibontott ismétlődő technikáival, a jazzben ritka, részben egzotikus hangszerek (guimbri, hárfa, harmónium, kézidobok stb.) összjátékával és miszticizmusával mindig delejez, s a szerzemények előrehaladta közben olyan spirálalakban mélyülő, kútszerű hangörvényben találja magát a hallgató, mely esztétikán túli elvonatkoztatásokra sarkallja; magát a muzsikát időtlennek, áthatolhatatlannak és megfejthetetlennek érzi.
Leginkább a guimbri képezi a számok ritmikai és tonális centrumát. Két guimbri-szólódarab is bekerült a gyűjteménybe. E sintirnek is nevezett, rönkből faragott, tevebőrrel borított, háromhúros basszuslantot, a marokkói gnawák egyik jellegzetes hangszerét Abrams Maleem Mahmoud Ghania és Pharoah Sanders közös The Trance of Seven Colors albumán, zenéjének egyik fontos forrásán hallotta először. Egyik mentora, Hamid Drake rábeszélésére mélyítette el hangszeres ismereteit. A végtelen felé nyújtózó zenei elképzeléseinek legutóbbi lenyomata a Since Time Is Gravity.
Bár az ensemble felvételeken az ütők (Drake és Avery, valamint a 70-es évekből származó japán Rhythm Ace dobgép) adják az alapot, mégis a guimbri bélhúrjainak különleges hangzása, illetve az Abrams által ostinato figurák köré varázsolt koncentrikus, egyre dúsabb hangkörök-patternek nyomán bomlanak ki hagymahéjként a szerzemények. Néhány darabban fontos szerep jut a most nyolcvanegy éves chicagoi tenorszaxofonosnak, Ari Brownnak, aki modális, miszticizmus és közvetlenség között egyensúlyozó előadásaival részint elődeit (John Gilmore, Von Freeman, Fred Anderson) követi, ugyanakkor roppant személyes érzékenységgel fúj.
A lemez nyolc felvételét három csoportba oszthatjuk: a két rövidebb guimbri-szóló képezi az elsőt; három számban vendégeskedik Brown egy nagyobb zenekarral a háta mögött; a maradék három darabot a Brown nélküli zenekar szólaltatja meg különböző permutációkban. Free jazz és marokkói transzmuzsika elemeiből építkezik a tizenkétperces Is; a tömörebb Gravity – Brown játékának köszönhetően – 50-es évekbeli, ám kissé átvariált exotica darabnak hat. A disszonáns Immemorial-t többek között a különleges hangszeregyüttes (vonóval megszólaltatott guimbri, harmónium, tabla) teszi emlékezetessé. A Stigmergy voltaképp egy poliritmikus hard bop jazz struktúrára épül kornett-, altszaxofon- és basszusklarinét-szólókkal. Ha van kiemelkedő előadás e sűrű gyűjteményen, akkor az a tizennyolc perces Murmuration, mely a seregélyek égen lebegő, pillanatonként változó alakú, felhőszerű rajára utal. Maga a 6/8-os zene egyetlen megnyújtott ambient hangköd. A varázslat egyik titka itt talán az, hogy nincsenek szólók. Hangszerek úsznak az előtérbe, majd visszaolvadnak a nagy egészbe. Mágikus. Ilyen albumokat hallgatva visszatér a hallgató hite, hogy a jazz műfajában talán mégsincs minden veszve.
(Natural Information Society: Since Time Is Gravity. Eremite Records. Katalógusszám: ZORN 99LP)