Az izraeli származású zenei világpolgár, Anat Cohen húsz évvel ezelőtt hallatott először magáról post-bopot játszó akkori combója élén. Hogy óriási tehetség, azt már a frissen kiadott Place & Time is bizonyította. Azóta az egész jazzvilág megtanulta a nevét: 2011 óta rendre ő nyeri a Down Beat éves szavazását klarinét kategóriában, a Jazzújságírók Szervezete 2007 óta őt ítéli „az év klarinétosának”, a muzsikus eddig megjelent tizenkilenc lemeze pedig arról tanúskodik, hogy zeneszerzői kvalitásai szintén páratlanok.
Máté J. György
A 2024 áprilisában rögzített Bloom nyitó száma, a The Night Owl című klarinétetűd rögtön bepillantást enged ebbe a mind stiláris, mind pedig dinamikai vonatkozásban színpompás zenei világba. A most ötvenesztendős művész emez etűdöt, egy sor másikkal együtt, a Rio de Janeiro-i Egyetem (UFRJ) számára komponálta, ahol mesterfokot szerzett zeneszerzésből. A Bloom számára kicsit áthangszerelte a darabot. A The Night Owl miniatűr remekmű, mely játékos nyitányként hat a nyolc számból álló albumon.
Cohen fáradhatatlan; formációit szívesen váltogatja, a Quartetinho eddig két lemezt adott ki. Mindemellett több amerikai egyetemen tanít, és Jazz Artist-in-Residence a Columbia Egyetem Zuckerman Intézetében. Tizenhat esztendeje ő volt az első izraeli jazzista, aki felléphetett a Village Vanguardban. Korábban tíztagú együttest vezetett, ennek mesteri tagjaiból verbuválódott a Quartetinho, ahol a Brooklynban letelepedett kísérők két-két hangszeren játszanak: a szintén izraeli Tal Mashiach gitáron és bőgőn; James Shipp vibrafonon és ütőhangszereken, Vitor Gonçalves pedig zongorán és tangóharmonikán. A tökéletes négyest alkotó zenészek mindegyike szerzeményeivel is hozzájárult az album sikeréhez.
A ragyogó saját számokon kívül virtuóz feldolgozások is akadnak a gyűjteményben. Monk Trinkle, Tinkle-je az egyik. Valószínűleg nem téved, aki szerint a darab humora, egyedi szellemisége volt nagy hatással a klarinétosra. Cohen úgy véli, millióképp feldolgozható a szerzemény, az elejét például hagyományos 4/4-es swingben lehet játszani, a fő, hogy hívek maradjunk Monk világához. A számot akár a jazzöröm humoros himnuszaként is hallgathatjuk.
A paraguayi gitáros/komponista Augustín Barrios Mangoré La Catedral című művének harmadik tételéhez készített új arrangement-t a „kis kvartett”, azaz a Quartetinho. A darab eredetileg klasszikus gitárra íródott; Cohen fantáziáját régóta foglalkoztatja: már Romero Lubambo brazil gitárossal is előadta, de itt természetesen új hangszerelésben csendül fel a zene.
A kvartett egyik fő vonzereje zenéjük stiláris változatossága. Tangót és sambát ugyanazzal a könnyed eleganciával tolmácsolnak, mint egy swinges Monk-számot vagy egy 6/8-os kubai melódiát. Első lemezük kapcsán a Down Beat „pánamerikai hangzást” emlegetett, valójában azonban szélesebb a paletta, hiszen időnként flamenco- vagy épp izraeli népzenei motívumokra ismerhetünk a dalokban. Vitor Gonçalves például Astor Piazzolla világát idézi meg a sötét tónusú Tango Para Guillermo akkordjaiban; James Shipp Superheroes in the Gig Economy című dinamikus szerzeménye eredetileg színházi zenének készült egy táncjátékhoz; a választékos zenei nyelven megfogalmazott Coco Rococo pedig Shipp brazíliai akcentusokkal élő groove-ja volt, mely fölé Anat Cohen varázsolt dallamot. A stíluskavalkádból kitűnik a klarinétos zenekarvezető egyik örök szerelme, a brazil zene. Ebben a vonatkozásban Stan Getz mellett emlegethető a neve – Cohen, akárcsak a néhai tenorszaxofonos, más zenei gyökerekkel rendelkezik, a színpadon vagy a stúdióban azonban mindketten úgy játszanak, mint egy született brazil, és mesteri előadásaikkal újabb és újabb közönséget hódítanak meg e vernakuláris zene számára.
Anat Cohen idén ünnepelte ötvenedik születésnapját. Ebből az alkalomból adott négy koncertet a Jazz at Lincoln Center belső amfiteátrumában, az Appel Roomban, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik Manhattanre. Itt különböző formációkkal lépett fel a klarinétos, többek között két jazzmuzsikus fivérével, de a Quartetinho is szót kapott, és két számot eljátszott a Bloom-ról.
(Anat Cohen’s Quartetinho: Bloom. Anzic Records, 2024.)







