87 éves korában elhunyt Pallai Péter rádiós szerkesztő, jazz-szakértő. Évtizedeken át a BBC Magyar Adásának munkatársa volt, majd hazatérve koncertrendezéssel, a magyar jazz külföldi kapcsolatrendszerének építésével foglalkozott. Zenei írásai másfél évtizeden át jelentek meg a Gramofon hasábjain.
Gramofon-összeállítás
Pallai Péter (1938–2025) az 1956-os forradalmat követően Angliában építőipari segédmunkás volt. A londoni egyetemen szerzett közgazdasági, valamint pedagógiából posztgraduális diplomát. Hét évig londoni gimnáziumban tanított. 1968-tól 1996-ig a BBC Világszolgálatánál dolgozott a magyar és angol nyelvű osztályokon, ahol aktuálpolitikai, dokumentum- és zenei műsorokat készített, 28 éven át jazz műsorokat is. Már főmunkatársként 1996-tól 1999-ig a BBC budapesti irodáját vezette. 1999-től 2015-ig a Civil Rádiónak készített jazz műsorokat. 2002 óta szervezett jazzkoncerteket. Társszerzője A jazz évszázada, valamint. az 1956-os forradalmat feldolgozó A szabadság hullámhosszán és a Némi demokráciától a népi demokráciáig című könyvnek.
Kollégája és barátja, Vértessy Péter a HVG online felületén megjelent nekrológjában így fogalmaz: „amikor 1992-ben műsorvezető-szerkesztőként – BBC-zsargonban producerként – a magyar adáshoz kerültem, a régi gárda kiváló embereket felsorakoztató csapatából is kiemelkedve ’a Pallai’ abszolút és vitathatatlan zsinórmértéknek számított. Értékítélete mindenkor tévedhetetlen volt, politikai elfogulatlansága minden vitán felül állt. (…) A rendszerváltástól 1999-ig tartó budapesti tudósítói kiküldetése alatt kritikus, de mindenkor objektív és pártatlan szemléletmódjával, kíméletlen kérdéseivel, a BBC-s újságírás etikai kódexének maradéktalan érvényesítésével a korabeli határon belüli magyar újságírásban egyedülálló jelenségnek számított. A rendszerváltást megelőző és követő évek politikai színskálájának különféle árnyalatait képviselő politikusok ezért mindig készséggel ültek a BBC-t képviselő Pallai Péter mikrofonja elé. Pétert mindenki ismerte és szerette. Pedig sokszor nem volt könnyű eset, a BBC bürokratáinak mindig kíméletlenül megmondta a véleményét, ezért nem is csinált menedzseri karriert. Igaz, nem is akart, igazi műsorkészítő volt. Utálta az íróasztal melletti munkát, ezért amikor osztályvezetőt akartak csinálni belőle, nem kért belőle. Az értekezletesdi helyett jobban szeretett kajakozni a Temzén.”
A nyugat-európai magyar nyelvű médiában végzett munkásságát 2022-ben a Magyar Újságírók Országos Szövetsége Aranytoll-díjjal ismerte el. A rádiós újságírás mellett Pallai Péternek a jazz volt a másik szakterülete. Idézzük ismét Vértessy Péter megemlékezését: „a hatvanas évek végén a BBC nyitni akart a fiatalabb hallgatók felé, ezért úgy döntött, hogy legyen minden héten popzenei műsor is. Ezt Pallai Péterre bízták, aki komoly harcok árán kivívta, hogy a pop mellett jazzt is sugározzanak. Ezekhez a hétvégi, Hangfalfestő című programokhoz persze angol nevű disc-jockey dukált, így lett a rövidhullámú sugárzás dacára is egyre gyarapodó rajongótábora számára Pallai Péterből hosszú évekre Bobby Gordon. Bobby, mert nagynénje kutyáját így hívták, Gordon pedig azért, mert fiatalemberként nagyon tetszett neki Gordon Zsuzsa színésznő. Ha londoni rádiós évei el is múltak, a jazz iránti szerelem tovább élt. Magyar jazz-zenészeknek szervezett rendszeresen nagy-britanniai koncerteket, angol muzsikusokat és együtteseket hozott Magyarországra, kritikákat publikált a Gramofon magazinban, 15 éven át saját jazzműsora volt a Civil Rádióban, és zenész barátaival mindig szívesen ült le az asztalhoz koncert után egy-egy sör mellett beszélgetni.”
A Gramofon szerkesztősége és kiadója tisztelettel emlékezik Pallai Péterre.






