Magyar Valentin zongoraművésznek tavaly áprilisban jelent meg első szólófelvétele, amelyet örvendetes gyorsasággal követett idén ősszel a második. Csaknem azzal egyidőben zenekari est szólistájaként is hallhattuk a MüPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében.
Fittler Katalin
Már zeneakadémistaként különleges mozzanatként került Magyar Valentin életrajzába, hogy 2022. december 1-jétől a Körner Tamás vezette Klasszikus Koncert ügynökség legfiatalabb művésze. Minden bizonnyal jótékonyan hat ez pályájára, arra, hogy kellő intenzitású nemzetközi figyelem kövesse fellépéseit. Jóljön az ilyen „külső” támogatás a legjelentősebb tehetségnek is, hiszen egy dolog a művészet, és egy másik (azzal szorosan összefüggő) a „zeneipar”, az érték-kereskedelem.
Magyar Valentin első felvételének műsorát maga a fiatal művész állította össze, az általa leginkább kedvelt Rachmaninov-darabokból (Sentimental Moments) – a második program legalább annyira méltó az érdeklődésre. Encounters – hirdeti a Hungaroton felvételek esetében már-már bevett gyakorlatként megjelenő kizárólagosan angol cím, feltüntetve a két szerző nevét, akiknek gazdag zongora-terméséből ad változatos ízelítőt a művész.
Időutazásra invitál a Soirées de Vienne (Bécsi esték) két tétele, egyszersmind arról tájékoztatva az utókort, hogy mintegy két évtizeddel Schubert halála után is mennyire élő része volt a bécsi zenei ízlésnek „a legköltőibb muzsikus” (miként Liszt jellemezte) zenéje. És ehhez a továbbéléshez Liszt tevőlegesen is hozzájárult, rövid Schubert-tételek átdolgozásával, csokrokba rendezésével. Köztük, afféle hangulati kontrasztként egy dal átirata kapott helyet: Der Müller und der Bach (A molnár és a patak). A schuberti dalciklus (Die schöne Müllerin), miként Dietrich Fischer-Dieskau nevezte: dalnovella valamennyi dala remekbeszabott hangulat- vagy zsánerkép, jellegzetes lelkiállapot pillanatfelvétele. A dalirodalom kedvelői körében ismertnek tekinthető – de aki először hallja, az sem tudja kivonni magát hatása alól. Magyar Valentin tolmácsolásában a kiválasztott tétel afféle „dal szöveg nélkül”. Aztán megkésett melódiák következnek, az a Három zongoradarab, amely a szerző halála után négy évtizeddel került nyomtatásra (s ezáltal a köztudatba). Esz-moll, Esz-dúr és C-dúr darab – három különböző hangulatú tétel Schubert halálának évéből, amelyek akár zenei naplójegyzetekként is értelmezhetőek, az impromptu-k világát idézve.
Még lappangott a Drei Klavierstücke kézirata, amikor „démoni” kompozíciót fogalmazott Liszt, az I. Mephisto-keringőt. Ezzel zárul Magyar Valentin második felvételének műsora, ékesen bizonyítva, hogy a fiatal művész nemcsak az érzelmek, hanem az indulatok kifejezésében is jeleskedik. Közérthető zeneiség – talán ezzel lehetne leginkább jellemezni játékát, amely színekben, hangulatokban gazdag, de mentes mindenfajta „bizonyítási” szándéktól. Őt hallgatva – a műveket, ha úgy tetszik, a szerzők üzeneteit halljuk. Letisztultság a pálya kezdetén – vajon merre vezet ez az út?
***
Október 8-án a Kocsis-bérlet keretében lépett fel a Nemzeti Filharmonikusok szólistájaként Magyar Valentin. Az est kezdetén Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója bejelentette: az est karmestere, Carlo Montanaro elfogadta a neki felkínált első vendégkarmesteri címet. A lelkes légkörben fantasztikusan virtuóz előadásban hallhattuk Az eladott menyasszony című Smetana-opera nyitányát, majd Csajkovszkij b-moll zongoraversenye következett. Mondhatni, komolyzenei sláger – habár a zenekarok gazdag repertoárjában kétségkívül hátrább szorult az elmúltévtizedek során. Éppen ezért, az előadókra számos veszély „leselkedik”. Lehet népszerűség-hajhászóan túlérzelmes, az élő előadás lehetőségét kihasználva, lehengerlően intenzív, már-már lehengerlő – hogy csak néhányat említsünk. Montanaro vezényletével a zenekar produkciójára elsődlegesen a játéköröm volt jellemző, amiben minden bizonnyal szerepet kapott az is, hogy a kitűnő fiatal szólistát kísérhették. A hangfelvételein szólistaként megismert művész remekül kommunikál partnereivel: szólama perfekt tudása birtokában képes figyelni a hangzás-egészre is. A hallgató azzal a jóérzéssel tapsolhatott a mű végén, hogy nemcsak újrahallgatta, hanem ismét végigélhette a művet. A szólista pedig stílusosan, Csajkovszkij-darabbal köszönte meg a lelkes tetszésnyilvánítást (az Évszakok-ciklusból a Június tétellel). A folytatásban Ravel pazar hangszerelésében Muszorgszkij megunhatatlan remeke tette emlékezetessé az estet, az Egy kiállítás képei.
(Liszt, Schubert: Encounters. Magyar Valentin – zongora, kiadó: Hungaroton, katalógusszám: HCD 32920. Smetana, Csajkovszkij és Muszorgszkij művei. Nemzeti Filharmonikusok, km.: Magyar Valentin – zongora, karmester: Carlo Montanaro. Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 8.)
Kiemelt képünket Sepsi Botond készítette







